E. coli uitbraak: McDonald’s reageert en beëindigt samenwerking met uienleverancier


In het kort

  • McDonald’s CEO Chris Kempczinski heeft zijn excuses aangeboden aan klanten die zijn getroffen door een E. coli uitbraak in verband met de Quarter Pounder hamburgers.
  • Het bedrijf heeft te maken gehad met collectieve rechtszaken, dalende verkoopcijfers en een omzetdaling van 1,5 procent in gevestigde winkels in de voorbije zomermaanden.
  • Ondanks de uitdagingen richt McDonald’s zich op het bieden van “waarde en betaalbaarheid”-initiatieven zoals Happy Meal-promoties van 5 dollar in de VS en op waarde gerichte aanbiedingen zoals “Drie voor 3 pond” in het VK.

Uitbraak en reactie

Chris Kempczinski, CEO van McDonald’s, heeft zijn excuses aangeboden aan klanten die zijn getroffen door een E. coli uitbraak in verband met Quarter Pounders in de VS. Hij betuigde zijn oprechte medeleven en benadrukte dat McDonald’s zich inzet om de situatie recht te zetten.

Uitdagingen en dalende verkoop

Hoewel de leidinggevenden geloven dat de bezorgdheid over de volksgezondheid onder controle is en geen grote invloed zal hebben op de verkoop, erkennen ze de extra druk op het bedrijf nu prijsbewuste consumenten minder uit eten gaan.

Tegen McDonald’s zijn rechtszaken aangespannen door getroffen klanten in de VS, wat de uitdagingen voor het bedrijf nog groter maakt. De heer Kempczinski verklaarde dat, hoewel een uitdagend economisch klimaat werd verwacht voor 2024, de verkoopprestaties dit jaar achterbleven bij de verwachtingen.

Internationale verkoop en markttrends

Volgens McDonald’s daalde de omzet in gevestigde winkels in de drie maanden voorafgaand aan september met 1,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Vooral de internationale markten, met name het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, China en het Midden-Oosten, werden zwaar getroffen. Dit was het tweede opeenvolgende kwartaal met dalende verkopen en de grootste daling in vier jaar, na een daling van 1 procent in de voorgaande drie maanden.

Waarde en betaalbare initiatieven

Kempczinski benadrukte de focus van het bedrijf op het bieden van “waarde en betaalbaarheid” nu klanten voorzichtig blijven met hun uitgaven. Er waren echter positieve signalen op de Amerikaanse markt, waar een Happy Meal-promotie van 5 dollar en een nieuw broodje kip klanten aantrokken. Dit leidde tot een omzetstijging van 0,3 procent in gevestigde winkels in de VS gedurende het kwartaal.

Marktaanpassingen en optimisme

Om dit succes te herhalen in andere markten zoals het Verenigd Koninkrijk, heeft McDonald’s waardegerichte promoties geïntroduceerd zoals “drie voor drie pond” aanbiedingen en een ontbijtbundel van 2,75 pond. De populaire lancering van de “Grimace” milkshake in het Verenigd Koninkrijk heeft volgens leidinggevenden ook voor opwinding gezorgd. Hoewel Chief Financial Officer Ian Borden erkent dat er op bepaalde gebieden uitdagingen zijn, is hij optimistisch over de geboekte vooruitgang.

Financiële prestaties

Leidinggevenden verklaarden dat ze geen significante prijsverhogingen verwachten totdat de bedrijfsprestaties verbeteren, omdat de weerstand van klanten tegen hogere prijzen hoog blijft. De impact van de E. coli uitbraak, die volgens de autoriteiten minstens 75 patiënten heeft getroffen, kwam niet tot uiting in de laatste kwartaalresultaten. De totale omzet steeg met 3 procent tot meer dan 6,8 miljard dollar, terwijl de winst vergeleken met vorig jaar met 3 procent daalde tot 2,25 miljard dollar.

Hervatting van de verkoop van de Quarter Pounder en beëindiging van leverancier

Borden verklaarde dat de angst voor de volksgezondheid de positieve trends in de verkoop in de VS heeft veranderd, maar sprak zijn vertrouwen uit in het herstel van het vertrouwen van de klant. Hij gelooft dat de meest uitdagende gebeurtenissen achter de rug zijn en heeft er alle vertrouwen in dat het bedrijf zijn sterke momentum zal hervinden.

McDonald’s kondigde maandag de hervatting aan van de verkoop van de Quarter Pounder, die vorige week tijdelijk was opgeschort in ongeveer 20 procent van de restaurants in de VS. Het bedrijf heeft ook de relatie beëindigd met Taylor Farms, de uienleverancier die ervan wordt verdacht de bron van de besmetting te zijn.

Meer
Lees meer...