Je hebt het misschien al gemerkt wanneer je je favoriete winkel bezoekt: er liggen minder witte producten in de rekken. Veel ketens geven nu de voorkeur aan hun eigen huismerken.
Waarom is dit belangrijk?
Veel winkelketens bieden zogenaamde witte producten aan. Die zijn goedkoper dan de A- of huismerken. Ze voldoen aan aan de minimumeisen om een bepaalde productnaam op de verpakking te kunnen vermelden. Enkele voorbeelden: 365 van Delhaize of Everyday van Colruyt.
In het nieuws: Er liggen minder witte producten in de winkelrekken. Volgens Retailexpert Pierre-Alexandre Billiet is het aanbod met gemiddeld 10 procent gedaald.
- De winkelketens geven nu de voorkeur aan hun eigen huismerken. Die zijn kwaliteitsvoller, maar iets duurder. Ze blijven wel goedkoper dan de A-merken.
- “Het prijsverschil tussen een huismerk en een A-merk kan groot zijn, maar het verschil in prijs tussen een wit product en een huismerk is vaak miniem. Soms is het niet groter dan tien of twintig eurocent”, aldus de retailexpert.
- Billiet merkt tegenover HLN.be op dat het voor grootwarenhuizen interessanter is om hun eigen huismerken aan de man te brengen.
- “Aan witte producten verdienen de supermarkten niets. Het aanbod van witte producten is het voorbije jaar dus met gemiddeld 10 procent gedaald”, klinkt het. “Het aanbod van huismerken daarentegen is gestegen: enerzijds omdat supermarkten hiermee de concurrentie kunnen aangaan met merkproducten, anderzijds om zich te kunnen onderscheiden van hun concurrentie.”
- Die producten krijgen ook een prominentere plaats in winkel. “Steeds vaker staan de huismerken op ooghoogte in de winkelrekken, een plek die tot voor de koopkrachtcrisis voorbehouden was voor merkproducten”, merkt Billiet op. “De plaats is nu eenmaal beperkt en een kwaliteitsvol huismerk draagt bij tot het imago van de retailer.”