Mobiele technologie Ford garandeert hulpdiensten vrije doorgang

De Amerikaanse autobouwer Ford Motor heeft een nieuwe technologie getest waarbij het mogelijk is om vanuit een voertuig de verkeerslichten aan te sturen. Op die manier kan een vlotte doorgang voor hulpdiensten – zoals politievoertuigen, brandweerwagens en ambulances – gegarandeerd worden zonder de andere verkeersgebruikers in gevaar te brengen.

Door het beïnvloeden van de verkeerslichten kunnen hulpdiensten voor zichzelf over het hele traject tot aan hun bestemming een golf van groene lichten creëren.

Levensreddend

“De realtime uitwisseling van gegevens tussen auto’s, hulpvoertuigen en verkeerslichten met behulp van mobiele telefoons, kan het wegverkeer veiliger en efficiënter maken”, beklemtoonde Michael Reinartz, directeur innovatie bij telecomoperator Vodafone, die samen met Ford aan de ontwikkeling van innovatieve mobiele oplossingen werkt.

“De intelligente besturing van verkeerslichten kan levens helpen redden. In dergelijke situaties telt immers elke seconde”, stipt Reinartz aan. Er wordt hierbij niet over denkbeeldige situaties gepraat. Vijf jaar geleden bleken ambulances in Londen immers gemiddeld bij zes ongevallen per dag zijn betrokken. Dat komt op een totaal van 2.265 ongevallen op een heel jaar.

“Bovendien zorgt de technologie ervoor dat onnodige wachttijden kunnen worden vermeden. Tegelijkertijd kan ook de uitstoot van koolstofdioxide worden beperkt. Elke oponthoud leidt immers tot een onnodige uitstoot van broeikasgassen.”

De technologie zorgt er niet alleen voor dat het voertuig van de hulpdiensten bij de nadering van de lichten op een vrije doorgang kan rekenen, maar laat de signalisatie terug naar zijn oorspronkelijke cyclus terugkeren wanneer de wagen het kruispunt is gepasseerd.

Remmen

Niet alleen hulpdiensten kunnen volgens de ontwikkelaars voordelen ervaren uit de toepassing van de technologie. Het systeem zou volgens hen immers ook in andere verkeersomstandigheden aanzienlijke baten kunnen bieden.

“Dezelfde technologie kan immers worden toegepast om auto’s te laten vertragen wanneer de verkeerslichten op het punt staan op een rood signaal te springen”, luidt het. “Hierdoor kan bruusk remmen worden vermeden, terwijl tegelijkertijd de verkeersstroom – aan een lagere snelheid – op gang zou kunnen worden gehouden tot de verkeerslichten opnieuw een groen signaal geven.”

Ford heeft de tests de voorbije twee jaar in de Duitse stad Aken uitgevoerd. Er werden geen details verstrekt over mogelijke verdere proeven. Er is ook niet gemeld wanneer de technologie eventueel daadwerkelijk in concrete verkeerssituaties zou kunnen worden uitgerold.