Belgen maken er serieus gebruik van dat afschaffing van de roamingkosten binnen de EU. Het dataverbruik van Orange is verviervoudigd en bij Proximus zien ze zelfs een verzesvoudiging. Daarnaast zijn het aantal telefoongesprekken ook fors gestegen. Angst voor een hoge rekening behoort duidelijk tot het verleden.
Dankzij de afschaffing van de roamingkosten durven Belgen sneller een telefoontje plegen, surfen, sms’en en hun weg opzoeken in het buitenland. Nu dat je geen extra kosten moet betalen, is het echt wel nodig om dat fotootje van je maaltijd te posten.
Serieus ge-sms’t
Maar een foto posten op Facebook of Instagram is niet het enige dat Belgen doen in buitenland. Proximus heeft een vergelijking gemaakt en zag het aantal buitenlandse oproepen en sms’en serieus stijgen tegenover vorig jaar. “In vergelijking met dezelfde periode in 2016, noteert Proximus in juli en augustus een verdubbeling van het aantal tekstberichten. Het aantal buitenlandse oproepen binnen de EU is toegenomen met 30”, zegt Proximus in een bericht.
Ook Orange, voormalige Mobistar, zag dat het verbruik vier keer groter was dan afgelopen zomer. “Alleen al in juli, wanneer de meeste Belgen op reis gaan, werd in totaal meer dan 500 TB mobiel internet gebruikt in roaming, tegenover 125 TB in juli 2016”, zegt Orange. Ze lichten ook toe dat 500 TB het equivalent is van 165 miljoen foto’s van elk 3 MB. “Orange-klanten belden twee keer zoveel vergeleken bij vorig jaar en verzonden 1,6 keer zoveel sms’jes als in de zomer van 2016.”
Ondanks de afschaffing, heeft Orange toch een fout gemaakt. Heel wat klanten zagen in de Orange-app dat ze een stevig bedrag boven de vaste kostenbundels zaten. Na heel wat klachten, besefte Orange dat er een fout werd gemaakt die ze moesten goedmaken. De klanten moesten de verkeerde facturen toch niet betalen.
Since June 15 #roaming charges are a memory of the past. Have you already benefitted from it? pic.twitter.com/HuqKRBQKt4
— WhyEurope (@WhyEuropeORG) 19 augustus 2017
Populaire apps en bestemmingen
Zowel thuis als op reis, hangen wij vast aan onze smartphone. Volgens Orange bleven de klanten graag in contact met hun familie en vrienden door hun mooiste vakantiemomenten te delen op sociale media. “Op Facebook, Twitter, Snapchat en andere social media konden vrienden en familie volgen wat ze aten, welk weer ze hadden of waar ze uithingen.” Daarnaast zouden Frankrijk, Italië en Spanje de populairste bestemmingen zijn binnen de EU.