Het is september en dus worden we overstelpt met nieuwe series. Netflix doet uiteraard ook zijn duit in het zakje met nieuwe series als Away en Ratched, maar ook met Young Wallander, een serie over de bekende Zweedse politie-inspecteur in zijn jonge dagen, gesitueerd in het hedendaagse Zweden en omringd door Britse acteurs. We spraken Leanne Best – bekend van onder andere Line Of Duty – en Ellise Chappell, die we kennen uit de muzikale film Yesterday. En dat deden we – nog steeds – op coronaveilige afstand.
Leanne Best: Ik moet altijd een beetje lachen als we ’t weer moeten hebben over “sterke vrouwen”, want ik ken best veel vrouwen die ik sterke vrouwen zou noemen en die in een omgeving werken die gedomineerd wordt door mannen. Maar het blijft wel interessant hé: wat moet een vrouw doen om mee te kunnen draaien in zo’n omgeving? Om er de top in te bereiken? Frida is een politievrouw die er al een stevige carrière op heeft zitten. Dan ben je geen doetje.
Ellise Chappell: Ik vind het heel fijn hoe jij Mona net beschreef: ze is nog heel zoekende naar haar plaats in de wereld en in de maatschappij. Ze is heel idealistisch, ze streeft naar rechtvaardigheid en gelijkheid en ze is een voorvechter van de mensenrechten. Ze heeft ook een grote passie en drive om de dingen waar ze in gelooft na te streven. In Young Wallander werkt ze voor een vluchtelingenorganisatie. Wie de boeken kent, weet dat ze daar kapster is. Dat is geen minder eerbaar beroep, want kappers zijn zeker belangrijk, maar ergens heeft ze dus wel een andere afslag in het leven genomen. In de serie krijgt ze veel meer een actieve rol in het verhaal en daar ben ik wel blij om.
Wanneer ze Wallander voor het eerst ontmoet, noemt ze hem een “fascist pig”.
Chappell: (lacht) Ja. Mona heeft een groot hart, maar ze kan soms ook nogal naïef zijn en rechtlijnig in haar denken. Hij, of beter gezegd zijn uniform, maken dat ze snel over hem oordeelt op dat moment.
Kurt en Mona lijken me beide heel idealistisch: ze willen allebei een betere plek van de wereld maken. Alleen de manier waarop ze dat willen bereiken is voor hen anders.
Chappell: Ik denk ook dat het dat is wat haar in de eerste plaats tot hem aantrekt! Ze hebben allebei een groot hart, ze dragen het gewicht van de wereld.
Best: Het is ook meteen de reden dat Frida hem aanvankelijk ook nogal koel ontvangt, wanneer hij als groentje binnenstapt bij de politie: ze is al wat ouder, heeft al meer gezien, weet dat je niet altijd het moreel juiste kan doen omdat je in een systeem zit met zijn eigen ongeschreven regels en machtsstructuren. Ze zegt het hem ook voortdurend: wees niet zo naïef, wees niet zo emotioneel. Maar eigenlijk wil ze hem gewoon beschermen. Hij leert van haar, maar zij leert ook van hem: Kurt confronteert haar, doet haar herinneren waarom ze ooit politieagente is willen worden.
Daar gaat de show voor mij ook wel over: hoe hard het kan zijn om politieagent te zijn. Mona zegt het ergens: “I don’t know how you can do this job.” Ik bedacht me hetzelfde tijdens het kijken.
Chappell: Het is ook zo hé: door ervoor te kiezen om politieagent te worden, ga je dingen meemaken die veel andere mensen nooit zullen meemaken. Het lijkt me heel moeilijk om enerzijds een positief wereldbeeld te behouden en anderzijds inderdaad niet te vergeten waarom je dit ooit hebt willen doen.
Best: De oude Wallander is afgestompt door wat hij in zijn carrière al allemaal gezien en meegemaakt heeft. Je wordt geconfronteerd met het lelijkste in de mens in je job als politieagent. Zoals Ellise zei: je maakt dingen mee die anderen nooit zullen meemaken. Het is dan ook interessant om te zien hoe we daar – als de serie langer kan lopen – naartoe zullen gaan. Dat is volgens mij ook waarom de mensen zo van Wallander houden: omdat ze zich afvragen: “Hoe wordt iemand zo? Wat heeft deze man meegemaakt?”
Een brug tussen twee milieus
Deze serie is in het Zweden van vandaag geplaatst. In de wereld van vandaag. En dus worden er thema’s behandeld als de vluchtelingenproblematiek, integratie en globalisering.
Best: Klopt absoluut: een serie aparte gebeurtenissen hebben geleid tot de omstandigheden en die ene zaak in Malmö, die ene stad in Zweden. Het personage Bash, gespeeld door Charles Mnene, vertelt in deze reeks veel over sociaaleconomische omstandigheden en over de kansen van migrantenfamilies op integratie.
Chappell: Mijn personage, Mona, worstelt daarmee: ze heeft zelf toegang tot heel rijke en machtige mensen. Dat staat in scherp contrast tot de mensen die ze probeert te helpen. Ze beseft heel erg dat ze een geprivilegieerd leven leidt, maar ze probeert dat te gebruiken om verandering te kunnen bewerkstelligen.
Best: Ze is een brug tussen de twee milieus.
Kurt Wallander is heel hard voor zichzelf: hij voelt zich schuldig, vindt dat hij niet genoeg doet voor de wereld en hij vindt dat hij te weinig een verschil kan maken, ook al geeft hij alles wat hij in zich heeft. Het is één van de moeilijkste vragen in dit leven, vind ik zelf: doen we wel genoeg met wat we doen? Nu komt er een moeilijke vraag: vinden jullie dat jullie als actrice genoeg doen voor deze wereld?
Best: Ik vind dit een geweldige vraag, want ik breek er ook zelf regelmatig mijn hoofd over. Wanneer doe je genoeg in dit leven? C.S. Lewis van de Narnia-boeken zei ooit: “Integriteit is wat je doet wanneer niemand kijkt.” Daar probeer ik aan te denken. Ik probeer een goed mens te zijn in het alledaagse leven. Ik probeer ook vertrouwen te hebben in mensen en in onze instituties. En als het me toch tegenvalt, heb ik een platform dat ik kan gebruiken doordat ik enige mediabekendheid geniet. Ik kan iets posten op sociale media. Of ik kan mensen misschien doen nadenken door een personage dat ik neerzet. Of ik kan hen net de verstrooiing bieden die ze nodig hebben om er de volgende dag weer tegenaan te kunnen.
Chappell: Dat net dat vertellen van verhalen in de coronasamenleving zo moeilijk is geworden, is zo jammer. Ik kan alleen maar hopen dat mettertijd de dingen zichzelf min of meer zullen normaliseren.
Young Wallander is nu te bekijken op Netflix.