Nieuw bewijs maakt de verdwijning van vlucht MH370 nog vreemder

De bocht die de vermiste Boeing van Malaysia Airlines maakte vlak nadat hij van de radar verdween, werd niet handmatig uitgevoerd, maar in de cockpit geprogrammeerd in het computersysteem. Dat bericht de Amerikaanse krant The New York Times. Het versterkt de vermoedens dat vlucht MH370, ondertussen tien dagen vermist, gekaapt werd.

In de nacht van 7 op 8 maart verdween een vliegtuig van Malaysia Airlines met 239 mensen aan boord spoorloos. De boeing 777 was op weg van Kuala Lumpur naar Peking, maar 40 minuten na het opstijgen – het vliegtuig hing toen boven de zee tussen Maleisië en Vietnam – werd het contact met de grond verbroken. Het vliegtuig veranderde van koers en vloog nog verschillende uren door.

Om de koers van vlucht MH370 te veranderen, heeft iemand zeven of acht dingen moeten intoetsen in het computersysteem dat tussen de piloot en de co-piloot staat, meldt The New York Times. Het is onduidelijk of het Flight Management System, waarin het vluchtplan zit, al geherprogrammeerd was voor vertrek of dat tijdens de vlucht gebeurde. Normaal gezien wordt het vluchtplan ingevoerd voor vertrek.

Ervaring

Om het Flight Management System te herprogrammeren, moet je grote kennis hebben van de boordsystemen. Maar ook andere elementen wijzen erop dat de persoon die het vliegtuig gekaapt heeft, want heel veel wijst er ondertussen op dat het gekaapt is, veel ervaring heeft in de sector.

Zo werd de transponder uitgezet op een wel erg goede locatie: in het grensgebied tussen Maleisië en Vietnam. Op een plaats waar beide landen de verantwoordelijkheid bij de andere kunnen leggen, en er dus wat meer tijd is voor er alarm geslagen wordt. Het kan toeval zijn dat het vliegtuig net daar verdween, maar het kan ook bijzonder berekend zijn.

Om daarna niet op te vallen op de militaire radars, moet het vliegtuig op vaste hoogte en aan een normale snelheid een reguliere route gevolgd hebben. De Maleisische regering heeft eerder ontkend dat het vliegtuig onder de radar vloog. Al die dingen wijzen op bakken ervaring. De politie onderzoekt de co-piloot en de piloot, die naar verluidt niet gevraagd hadden om samen te vliegen. Bij de piloot werd een vluchtsimulator in beslag genomen, die momenteel onderzocht wordt.

Geen telefoontjes?

Een van de grootste mysteries van de verdwijning is dat geen enkele passagier blijkbaar geprobeerd heeft om het thuisfront te alarmeren. Geen telefoontjes, geen sms’jes, geen berichtjes op sociale media. The New York Times zegt dat het vliegtuig na zijn koersverandering misschien te hoog vloog om bereik te hebben. Het kan ook zijn de passagiers bewusteloos waren na het plotse drukverschil in het vliegtuig.

Een andere reden kan zijn dat de passagiers echt niet doorhadden dat er iets mis was. De meeste passagiers zullen aan het slapen geweest zijn toen het vliegtuig zich plots omkeerde. Het is trouwens ook goed mogelijk dat de in-flight entertainment systemen, waarop ze de route van het vliegtuig konden volgen, uitgeschakeld werden vanuit de cockpit.

Bizarre theorieën

Op Twitter en Reddit doet momenteel de theorie de ronde dat de Boeing kon verdwijnen door in de schaduw van een ander vliegtuig te vliegen. Die theorie komt van een 30-jarige hobbypiloot. Het is trouwens echt niet de meest crazy theorie die de ronde doet. 

En als uitsmijter: Courtney Love beweert te weten waar de Boeing is. De zangeres plaatste gisteren een satellietfoto op Facebook en Twitter om haar gelijk aan te tonen. Ze is niet de enige amateur die meezoekt naar de Boeing, iets wat allicht wel welkom is want het zoekgebied is momenteel al 2,24 miljoen vierkante zeemijlen groot.

Eerst werd er voornamelijk in de Zuid-Chinese Zee tussen Maleisië en Vietnam gezocht. Een paar dagen later werd het zoekgebied een eerste keer uitgebreid. Momenteel zoeken 26 landen mee naar de speld in de hooiberg.