Wie eens naar de planning van Netflix en concurrerende diensten kijkt weet al langer: de tijd waarin er ’s zomers niets op televisie was ligt ver achter ons. Officieel is het nog geen zomer, maar het wordt wel een zomers weekend. En tegelijkertijd zijn er ook wat nieuwe titels die om onze aandacht vragen. Conclusie: het worden korte nachten.
Series
De meest veelbelovende nieuwe titel heet When They See Us, een nieuwe vierdelige minireeks van Ava DuVernay, die eerder ook al de knappe film Selma regisseerde en momenteel gelinkt wordt aan een nieuwe mysterieuze DC Comics-film The New Gods.
In When They See Us vertelt ze het waargebeurde verhaal van de zogenaamde Central Park Five: vijf zwarte tieners uit Harlem die opgepakt, verhoord en veroordeeld werden voor een verkrachting die ze nooit hebben gepleegd. 13 jaar lang, tot 2002, zaten de vijf onschuldig in de gevangenis en pas in 2014 werd hun naam officieel gezuiverd.
Drie vrouwen zitten in geldnood en willen om hun gezin te beschermen een lokale supermarkt overvallen. Dat is Good Girls in een notendop. Maar uiteraard stopt het daar niet en werken de drie zich verschrikkelijk in de nesten. Good Girls is een reeks die je telkens weer verrast net als je denkt te weten hoe de vork in de steel zit. De grote troef van de reeks: de heerlijke chemie tussen de drie hoofdrolspelers. Voeg al die elementen samen en het is geen toeval dat ook deze reeks een plaatsje wist te veroveren in onze lijst van 50 beste series op Netflix. Na de cliffhanger van vorig seizoen kunnen we eindelijk zien hoe de reeks verder gaat.
Sommige series hebben een handige samenvatting van de reeks in hun titel verzat zitten. How To Sell Drugs Online (Fast) is er zo eentje. Naast de redelijk hilarische titel doet het ons ook denken aan alles wat een mens maar kan googelen. En ja, je zal overal een antwoord op vinden.
Hier is de drijfveer van een nerdy tiener simpel: ecstacy verkopen vanuit zijn slaapkamer lijkt hem een briljant plan om zijn ex-vriendin terug te winnen. Tot zijn grote verrassing wordt hij in geen tijd één van de grootste dealers van Europa.
En om het luikje series af te sluiten is er vanaf deze week ook nog het tweede seizoen van de Canadese maffiareeks Bad Blood. Die vertelt het waargebeurde verhaal van de familie Rizzuto die sinds 1953 de straten van Montreal beheerst.
Films
Bij de films zijn er een aantal toppers van een aantal jaar geleden toegevoegd. Zo heeft La La Land geen introductie meer nodig. In die film deden Emma Stone en Ryan Gosling de ouderwetse musical herleven.
Maar nog interessanter vinden wij de toevoeging van mother!, één van de beste films van 2016 die ondanks lovende recensies nooit echt het grote publiek wist te bereiken. Geen film die meer verdeelde dan mother! in 2017. Toen wij de film gingen bekijken voelden we ons toen de aftiteling over het scherm begon te lopen onder de voet gelopen, maar we voelden wel dat we iets erg bijzonder had gezien. Een film die je raakt, op welke manier en om welke reden dan ook.
Veel verklappen zou ook nu nog altijd zonde zijn, maar we kunnen wel zeggen dat Jennifer Lawrence en Javier Bardem een man en een vrouw spelen (geen van de personages krijgt een naam mee) die in een afgelegen landhuis wonen dat helemaal door de vrouw des huizes gerenoveerd wordt. Haar man, een stuk ouder, is een schrijver en dichter met een writer’s block. Op een avond staat een onbekende man (Ed Harris) voor de deur die een plaats zoekt om te overnachten.
66 van de 121 minuten van mother! bestaan uit close-ups van het gezicht van Jennifer Lawrence. Meer dan de helft dus. Dat dat niet begint te storen, is op zich al een prestatie. Dat het begint te fascineren zegt veel over hoe zij haar gezichtsuitdrukkingen kan laten spreken. Jennifer Lawrence maakte nooit meer indruk.
Verder heeft Netflix nog de klassieker The Dark Crystal toegevoegd, van Jim Henson, bedenker van The Muppets. Die film speelde zich af in een andere tijd en een andere wereld waarin het grote doel was om de ontbrekende scherf van een kristal te vinden om zo een periode van duisternis te kunnen beëindigen.
Binnenkort lanceert Netflix The Dark Crystal: Age Of Resistance, een tiendelige reeks die zal fungeren als prequel op deze film. Nu heb je dus de kans om ook de film te bekijken, alvorens de serie zal droppen aan het einde van de zomer.
En wat zou een nieuwe Netflix-reeks zijn zonder een nieuwe romcom? In de film met de schattig klinkende titel Always Be My Maybe komen twee jeugdliefdes elkaar na vijftien jaar weer tegen. Het klinkt als een sprookje, alleen is er wel een kaper op de kust. De grote vraag: wie van de twee krijgt het meisje?
Docu & Comedy
David Letterman is terug met een tweede seizoen van My Next Guest Needs No Introduction. In een veelbelovend nieuw seizoen ontvangt hij onder andere de talkshowhost Ellen DeGeneres en F1-kampioen Lewis Hamilton voor een gesprek, maar beginnen doet hij met Kanye West. En wat dat zal geven, dat is altijd een beetje afwachten, één van de onderwerpen is alvast zijn mentale gezondheid.
Ondertussen is er ook online enige ophef en consternatie merkbaar over Historical Roasts, de nieuwe komische reeks van Netflix waarin bekende historische figuren op de hak worden genomen. De ophef gaat over de vierde aflevering, waarin Hitler Anne Frank roast. Gewaagd, maar we willen ’t toch een keer zien alvorens te oordelen. Andere figuren die door de manger worden gehaald zijn Abraham Lincoln, Cleopatra en Martin Luther King, maar ook meer recente figuren als Muhammad Ali en Freddie Mercury.
Afsluiten doen we deze week met Killer Ratings, dat het verhaal vertelt van de Brazilaanse politicus Wallace Souza. Hij is geliefd bij de lokale bevolking, totdat hijzelf het brein blijkt te zijn achter de vele moorden in en rond de stad Manaus, de misdaden waarvan Souza beloofde dat hij ze als hij verkozen raakte hard zou aanpakken. Een fascinerend verhaal dat je zelf niet kan verzinnen.