Nieuwe technologie verlaagt uitstoot dieselwagens, maar springt België mee op die kar?

We zijn tegenwoordig meer en meer bezig met het milieu, een goede zaak. Zo duiken in verschillende steden in ons land vaker lage-emissiezones (LEZ) op. Sommige dieselwagens mogen dan niet in zo’n zone rijden. Maar nu bestaat er een techniek die je wagen ombouwt zodat ie toch binnen mag.

Zero Emission
GettyImages

België kent in 2019 al een aantal lage-emissiezones (LEZ). Zo heb je bijvoorbeeld al Antwerpen en Brussel die vervuilende dieselwagens weren uit de stad. Vanaf januari 2020 begint Gent ook met de invoering van zo’n lage emissiezone.

Mensen die nog over een dieselwagen beschikken die Euronorm 4 of lager hanteert, mogen niet langer de emissiezone binnen rijden. Zij moeten dus overschakelen op een benzinewagen of een dieselwagen die Euronorm 5 of 6 heeft. Maar daar kan binnenkort wel eens verandering in komen.

AdBlue

Ons buurland Duitsland maakt al volop gebruik van een techniek die de uitstoot van oude dieselwagens terugschroeft. Het systeem heet AdBlue en zorgt ervoor dat de uitstoot van een Euro 4-voertuig verlaagd kan worden tot een auto met een Euro- 5 of Euronorm 6.

AdBlue maakt gebruik van een soort vloeistof die ook gebruikt wordt in verschillende auto’s en vrachtwagens die nu al op de markt zijn. Als je het systeem wil laten inbouwen wordt de huidige tank van je auto aangepast samen met de software van de wagen.

AdBlue
GettyImages

De prijs van het systeem bedraagt ongeveer 1.500 euro en het inbouwen kost ook nog eens 1.000 euro. Maar uit verschillende testen blijkt wel dat de uitstoot van je wagen drastisch naar beneden gaat. Daarom laat Duitsland wagens met zo’n systeem ook zonder problemen binnen in de Duitse lage-emissiezones.

Versoepeling in België?

“Het systeem kan ook perfect ingebouwd worden in zowat elke Belgische dieselwagen van ná 2007”, vertelt specialist in autotechniek Mark Pecqueur in een interview met VRT. “Voor mensen die per jaar 15.000 km of meer rijden heeft de investering zin. Reken er wel op dat je wagen 5 à 10% vermogen kan verliezen.”

Om die omgebouwde wagens bij ons goed te keuren in onze verschillende lage-emissiezones moet de wetgeving aangepast worden. Nu mogen omgebouwde wagens zo’n zone namelijk niet betreden. De overheid koppelt momenteel nog geen enkel voordeel aan het toepassen van het AdBlue-systeem.

Autoconstructeurs zijn er in ieder geval niet voor te vinden. Zij verkopen namelijk liever een nieuwe auto in plaats van een oude auto om te bouwen. Maar misschien moeten we voor één keer het milieu voorop zetten in plaats van onze wegwerpmaatschappij verder uit te bouwen.

Meer
Lees meer...