Nike creëert eigen digitale wereld genaamd Swoosh, waar gebruikers kleding kunnen ontwerpen en doorverkopen

Het sportmerk Nike lanceerde deze week Swoosh, de nieuwe online marktplaats voor virtuele goederen van het merk. Op dit moment is het platform nog in beta-vorm, maar later deze maand zal de registratie open gaan.

Waarom is dit belangrijk?

De digitale metaverse zal over enkele jaren een belangrijke rol in ons leven spelen. Althans, dat zeggen de grote partijen Meta, Amazon en nu ook het sportmerk Nike. Analisten blijven echter voorzichtig en adviseren vooralsnog niet te veel financiële middelen te investeren in de technologie.

In het nieuws: De introductie van Swoosh is de meest recente poging van het bedrijf om met consumenten in de virtuele omgevingen in contact te komen.

  • Volgens Nike zal het digitale platform gebruikers in staat stellen zelf virtuele producten te creëren, samen met Nike-ontwerpers. Opvallend is dat de amateur ontwerpers ook royalty’s kunnen verdienen met de creatie van hun kleding. Maar het is echter nog onduidelijk hoeveel controle gebruikers daadwerkelijk zullen hebben in het ontwerpproces.
  • Daarnaast zullen virtuele goederen door gebruikers kunnen worden gedragen in andere online omgevingen, zoals de videogame Roblox. Kleding zal dus overdraagbaar zijn tussen verschillende metaverses.
  • De eerste virtuele collectie moet volgend jaar in januari uitkomen en zal worden gevormd door de ‘dotSwoosh-gemeenschap’, aldus Nike. Leden in de digitale wereld van Nike zullen vervolgens deze uitsluitend digitale producten kunnen verzamelen en verhandelen voor contant geld. 
  • Eerder dit jaar gaf Nike Ron Faris, die eerder de razend populaire app SNKRS van Nike beheerde, de leiding over een virtuele studio die toezicht houdt op de creatie van virtuele producten. In een interview met Fast Company beschreef Faris virtuele sneakers als een manier om een brug te slaan tussen de digitale en fysieke wereld.
  • Nike ziet een virtuele productmarktplaats wellicht als de volgende logische stap in zijn digitale succes. Het merk zag de online verkoop in de nasleep van de pandemie enorm toenemen, en in maart 2022 waren digitale kanalen en toepassingen goed voor meer dan een kwart van de inkomsten.

Analisten waren over het algemeen positief over de digitale ambities van Nike, maar het sentiment rond het metaverse als platform is de afgelopen maanden verbitterd.

  • Deze maand zei Meta dat het 11.000 mensen zal ontslaan als gevolg van de hoge uitgaven voor de ontwikkeling van tools voor het metaverse. De uitgaven voor de metaverse-projecten van Meta kunnen over vijf jaar oplopen tot 100 miljard dollar, schat The Information.
  • Onderzoeksbureau Gartner schat dat 25 procent van de mensen tegen 2026 een uur per dag in het metaverse zullen doorbrengen, maar adviseert bedrijven niet te veel te investeren terwijl de technologie nog in ontwikkeling is.
  • Nike heeft momenteel al een metaverse in de game Roblox, genaamd Nikeland. Daar kunnen gebruikers virtuele goederen dragen en kopen met de ingame-valuta. Het eiland heeft sinds de lancering in november 2021 meer dan 26 miljoen bezoekers gehad, aldus Roblox.
  • Met de lancering van Swoosh creëert Nike een eigen virtuele wereld, die niet afhankelijk is van andere platforms.

Gucci pioniert: Nike is niet het eerste high-end merk dat virtuele producten maakt. In 2021 lanceerde Gucci uitsluitend digitale sneakers, de Gucci Virtual 25, die kunnen worden gedragen in VRChat en Gucci Town op Roblox.

  • De digitale kleding van Gucci lijkt aan te slaan. Een uitsluitend digitale tas van het luxemerk werd verkocht voor meer dan de prijs van zijn fysieke tegenhanger. De digitale tegenhanger van de Dionysus tas verruilde van eigenaar voor een slordige 4.115 dollar, wat 800 dollar meer is dan het fysieke exemplaar.
Meer
Lees meer...