Instructeurs en zelfs personeel dat nu op een bureau werkt, werkelijk iedereen die met een trein kan rijden, zal zaterdag moeten klaarstaan. Bedoeling is de stakingsgolf van de ASTB, de kleine bond van treinbestuurders, te breken. In Hasselt, Oostende en Wallonië, waar de kleine bond sterk staat, wordt extra personeel ingezet.
Kan een minivakbondje van nog geen 1.000 leden, de ASTB, heel het spoorverkeer plat leggen, elke zaterdag van de vakantie? Dat is de vraag voor de komende weken. De NMBS is alvast niet van plan om zich zomaar te laten gijzelen. Vanaf nu zaterdag is het zover, dan volgt telkens elk weekend een staking.
Feit is dat de ASTB totaal alleen staat: er is geen steun van de grote vakbonden ACOD en ACV, er is geen politieke steun, alleen maar verontwaardiging van de reizigers en het spoorbedrijf zelf. De eisen van de ASTB, meer loon voor de machinisten, zijn onhaalbaar voor de NMBS. Zeker omdat net nu meer besparingen op tafel liggen, maar ook omdat de ASTB eist apart aan tafel te mogen zitten en niet via de weg van sociaal overleg in het paritair comité.
De NMBS is dus niet van plan zich in een hoek te laten drummen. In de Tijd staat hoe de top de ASTB wil aanpakken: door massaal personeel in te zetten dat niet staakt, en met een trein kan rijden. Dat doen ze vooral op de plaatsen waar er veel ASTB-leden actief zijn. In Vlaanderen is dat in Oostende en Hasselt. De lijnen naar de kust en eventueel de festivals worden dus extra bemand op zaterdag. Want ondanks haar klein aantal leden hadden de vorige stakingen van de ASTB wel degelijk impact: ongeveer een derde van alle treinen reed toen niet, en er waren een hoop vertragingen.
De spanning met de ASTB is de voorbode van nog meer sociaal conflict bij de NMBS: de plannen van minister van Mobiliteit Jacqueline Galant (MR) zijn totaal niet naar de smaak van de grote vakbonden. Stakingen zijn dus niet uitgesloten. Alleen, als de ASTB nu al met een hele golf zaterdagstakingen de wind uit de zeilen haalt, is dat ook slecht nieuws voor de grote bonden.