De openingsceremonie op de Olympische Spelen dateert ondertussen al van vrijdag, maar blijft voor ophef zorgen. Vooral een scène die leek op het Laatste Avondmaal met een queersausje erop krijgt veel kritiek. De organisatie van de Spelen heeft zich nu verontschuldigd bij “iedereen die zich beledigd voelt” en uitgelegd wat de bedoeling was van het fragment.
De openingsceremonie van de Olympische Spelen 2024 in Parijs was op zijn minst uniek te noemen. De organisatie koos niet voor de traditionele ceremonie in een stadion. Het evenement speelde zich daarentegen af door de volledige Franse hoofdstad. De atleten trokken in bootjes over een parcours van 6 kilometer over de Seine. Ondertussen was er van alle te zien langs het parcours. Het zorgde voor een wat chaotische ceremonie, maar ook veel mooie en soms wat bizarre momenten.
Laatste Avondmaal
Een van de meest opvallende momenten kwam er naar het einde toe. Toen zaten een groep mensen naast elkaar zoals tijdens de bekende afbeelding van het Laatste Avondmaal van Leonardo da Vinci. Die groep bestond uit dansers, een transgender model en dragqueens. Voor hen zat een volledig blauw geschilderde man die de Griekse god Dionysus uitbeeldde.
Op dat tafereel kwam kritiek van conservatieve politici en Katholieke organisaties. “Het was duidelijk nooit de bedoeling om disrespect te tonen voor een religieuze groep”, vertelt woordvoerster Anne Descamps van Paris 2024 daarover zondag bij AFP. “Als mensen zich beledigd voelen, dan spijt het ons natuurlijk heel erg.”
Choreograaf Thomas Jolly ontkent dat hij voor deze scène inspiratie haalde bij het Laatste Avondmaal. “Het idee was om een groot heidens feest te geven zoals bij de goden van Olympus”, legt hij uit. “Je zult in mijn werk nooit de behoefte vinden om iemand te bespotten of te kleineren. Ik wilde een ceremonie die mensen samenbrengt, die verzoent, maar ook een ceremonie die de waarden van de Franse Republiek van vrijheid, gelijkheid en broederschap toont.”