Een jaarlijkse omzet van 7 miljard euro. Ze staat op 55.000 producten wereldwijd met haar naam en afbeelding. Ze is wellicht het meest succesvolle merchandisingverhaal ooit. En dit jaar wordt ze 40: Hello Kitty. Of is dat Hello Weirdness? Vlak voor ze op tram vier stapt, komt aan het licht dat Kitty helemaal niet is wat we dachten. Dat, plus, een pak dingen te zot voor woorden die we spotten tijdens een recente trip naar Japan …
ハローキティ zoals ze in het Japans heet is ondertussen 40 jaar.
Hello Kitty werd in 1974 ontworpen door Yuko Shimizu, een vrouw die werkte voor het bedrijf Sanrio.Ze is geen kat.
Dat opmerkelijk nieuws komt van Christine R. Yano, een antropologe die momenteel een Hello Kitty tentoonstelling voorbereidt in het Japanese American National Museum in Los Angeles. Ze werd daarop gewezen toen Sanrio de teksten nalas van de gids voor die tentoonstelling.Maar ze is een klein meisje.
“Hello Kitty is not a cat. She’s a cartoon character. She is a little girl. She is a friend. But she is not a cat. She’s never depicted on all fours. She walks and sits like a two-legged creature”, lieten de Japanners weten aan de verbaasde wetenschapper.
Oei. En wij dachten altijd dat ze gebaseerd was op deze Japanse kattensoort:
Maar ze heeft wel een kat.
Charmmy Kitty heet die.
We zien het helemaal verkeerd, want Hello Kitty is blijkbaar een Engels meisje volgens haar Japanse makers.
Dat eigenlijk Kitty White heet, verjaart op 1 november en een tweelingzus heeft die Mimmy heet. Haar papa en mama heten George en Mary White.
Maar, waarom heeft ze dan geen mond?
Omdat: “Hello Kitty speaks from her heart. She’s Sanrio’s ambassador to the world and isn’t bound to any particular language.”