OPINIE: Drama in Parijs, waarom gebeurt dit en wat doen we?

Gisteren (13/11/2015) hebben afgrijselijke dingen plaatsgevonden in de Parijse binnenstad, te erg voor woorden zou je bijna kunnen zeggen. Op dit moment ligt het dodental al boven de 120 en nog een dubbel aantal slachtoffers en dit cijfer is zelfs nog niet zeker. Na het horen van de balans gisterennacht en aansluitend deze morgen was ik er niet goed van. Het ligt in mijn aard dan ook te zoeken naar de diepere oorzaken van problemen en gebeurtenissen die we meemaken in onze maatschappij. Vandaar dat ik dit kort schrijf, op zoek naar de oorzaak, het effect en de oplossing.

Godsdienst als bron van haat?

” Heb nu eens respect voor elkaar en heb elkaar eens lief. Gooi die klassieke godsdiensten overboord. Geloof in je eigen, stel je ‘eigen’ godsdienst samen (dit doen de meeste al door te zeggen dat zij niet ‘fundamentalisten’ zijn). En als jullie dan willen geloven in bepaalde klassieke geloven (die in hun letteren impliciet en expliciet haat prediken) jullie zijn vrij dit te doen, maar doe het dan geweldloos, beleef het geweldloos, haatloos met respect voor iedereen en alle meningen. Ook al zijn die meningen niet wat jij vindt of denkt.”

Dit citaat is van een blogpost van mezelf net na de aanslag op de redactie van Charlie Hebdo. Ik heb hier veel kritiek en commentaar op gekregen maar ik sta er nog steeds ten volle achter. Zeg ik hiermee dat de islam de schuld is van een terroristische aanslag gepleegd door IS? Ja eigenlijk wel. MAAR vooraleer ik nu huivende moslims of andere al dan niet gelovige op mijn dak krijg, geef me de kans om mijn redenering uit te leggen.

Het is enorm belangrijk dat je het verschil maakt tussen godsdiensten en gelovigen van diezelfde godsdienst. Ik verklaar me nader. Een godsdienst en haar geschriften kan haat prediken zoveel het wil, als de gelovige zich vasthoudt aan bepaalde waarden die hij/zij belangrijk acht, dan zal die het geloof op een vredevolle manier interpreteren. Vandaar bijvoorbeeld dat je heel veel (om niet te zeggen, bijna alle) moslims, christenen, etc. hebt die heel vredig in de wereld staan, die mensen helpen en hen bijstaan als echte broeders. Die gelovigen beschouw ik eigenlijk ook niet als moslims, christenen,.. maar als de verbeterde versie van hun middeleeuwse voorvaderen. De gelovigen vandaag de dag hebben dus als het ware een nieuwe godsdienst gecreëerd met vredevolle en liefdevolle interpretaties. Dit is ook maar logisch want anders zou de wereld op dit moment in totale oorlog zitten en er in elk land burgeroorlogen heersen en dergelijke. Het onderscheid tussen geloof en gelovigen is dus van immens belang, evenals het onderscheid welke interpretatie van het geloof en volgelingen van diezelfde interpretatie. Vandaar dat de godsdienst mijns inziens irrelevant is in het kader van de aanslag die gisteren gebeurd is, de wortels zijn dieper.

Neem de islam weg en je hebt nog steeds terrorisme

Godsdienst kan een bron zijn voor haat en mogelijks voor terrorisme dat staat vast, maar zijn de terroristische aanslagen die we vandaag meemaken te herleiden naar ‘de schuld van de islam’? Naar mijn opinie niet. De kern van de aanslagen die we vandaag meemaken liggen dieper dan enkel de godsdienst. We moeten ons de vraag stellen waarom deze mensen dit doen. Hoe kan de haat nu zo diep zijn om honderden onschuldige mensen af te knallen zonder medelijden of pijn van welke soort dan ook?

De oorzaak is in feite niet zo moeilijk, integendeel: de terroristen en extremisten geven ons de oorzaak. Zij zijn het beu dat hun land gebombardeerd wordt door andere landen (zoals Frankrijk, België, VS,..) Nu over de vraag of deze bombardementen terecht zijn of onterecht laat ik in het midden. Ik ben ook tegen terrorisme, ik wil daar dus absoluut mij niet voor hoeven te verdedigen. Wat ik enkel wil duidelijk maken is dat die zelfmoordterroristen en terroristen van andere aard een bepaald doel in hun hoofd hebben en een oorzaak hebben om hun leven op te offeren. Deze oorzaak is, volgens mij, dat ze veel onrecht hebben meegemaakt. Wij zijn er steeds vanuit gegaan dat landen zoals Syrië beter af waren met regimes en onderdrukking, want dan waren er nooit opstanden en oorlogen. Die regimes zorgden voor heel veel leed en ongelijkheid in de bevolking. Dit maakte voor ons niet uit. Het was zelfs zo ver gekomen dat de VS een land is binnen gevallen om hun macht te kunnen vrijwaren, net hetzelfde voor Rusland. Honderden duizenden burgers zijn vermoord, hun huizen vernield of erger. Ideale voedingsbodem voor haat, met enorme motivatie als gevolg. Met aanslagen die we vandaag de dag hebben oogsten we enkel wat we gezaaid hebben jaren voordien.

Begrijp mij niet verkeerd, wij als onschuldige burger zijn hier niet de dader van en dus ook niet de schuldige, maar ik wijs gewoon op de reden waarom er nu vandaag de dag aanslagen plaatsvinden in onze steden. De godsdienst hangt hier erg hard mee samen. De terroristische groepering beroepen zich op een godsdienst om het bindingsproces tussen mensen gemakkelijker te maken. De godsdienst is het middel bij uitstek voor grote groeperingen om hun daden te legitimeren. Omgekeerd geformuleerd wil dit zeggen dat zonder godsdienst er terrorisme zal blijven vanuit de oorzaak die ik hier bovenaan geef, misschien wel in mindere mate, maar toch.

Het is onze taak om ons vast te houden aan onze verlichte waarden en normen

In tijden zoals deze is het onze taak en plicht om onverminderd vast te houden aan onze vrijheidswaarden en -normen. De vrijheid van meningsuiting moet er blijven, als er iets op onze maag ligt over wat dan ook, moet dit altijd gezegd kunnen worden. De vrijheid van persoon moet te allen tijde kunnen, laat je niet afschrikken door terrorisme om te gaan of staan waar je wil. Dit zijn enkele voorbeelden waarop we al zeker niet mogen afdingen. Het is fundamenteel dat we niet vergeten dat ieder mens een vrij mens is. Van zodra we hier op inboeten, heeft het voor mij geen zin meer om verder te leven aangezien we dan onze mensheid weggeven.

Wat kunnen we doen tegen het terrorisme waar we vandaag de dag geconfronteerd mee worden?

Zoals ik hierboven heb aangehaald, blijven geloven in onze verlichte waarden en normen. Dit brengt met zich mee dat we dus niet meer onze fouten van het verleden mogen maken. Dit wil niet zeggen dat we Syrië en Irak moeten binnenvallen en IS met de grond gelijk moeten maken, want je kan onmogelijk IS uitschakelen zonder onschuldige burgers uit te schakelen. Indien dit mogelijk is of wordt, dan is er nog iets belangrijks dat we niet mogen vergeten. De vrijheid aan het Syrische volk durven geven om zelf hun democratie op poten te zetten. Dit zal met zich mee brengen dat we onze macht verliezen, want dictaturen die wij daar instelden in het verleden brachten voor ons altijd een goede samenwerking op maar voor het volk daar betekende het een totale catastrofe.

Wat ook zeer belangrijk is dat moslims zich verzetten tegen IS, want zoals ik hierboven al aanhaalde gebruikt IS de islam om binding te zoeken met andere moslims om zich te verzetten tegen het Westen. Wanneer de algemene Islamwereld een vijandige houding creëert tegen IS, dan zal IS ook minder soldaten en manschappen krijgen die ze nu vooral ronselt in het Westen, in de moslimgemeenschappen. Hier zie ik zeker een mogelijkheid voor het OIC (Organisation of Islamic Cooperation) om toch wel IS volledig te verwerpen en er eindelijk stelling tegen te nemen.

Geef ons alstublieft GEEN wapens

Ik lees her en der op sociale media dat het volk zelf de wapens moet opnemen en zichzelf moet kunnen beschermen. Als we dit toestaan en ethisch als correct gaan beschouwen dan zijn we niet ver af van de uitroeiing van volkeren en totale entropie in onze samenleving. Geweld bestrijd je absoluut niet met nog meer geweld, want waar stopt het dan? Wraak wordt betaald met wraak, je krijgt een vicieuze cirkel van niet stoppend geweld. Als beschaafde mensen kunnen we de gedachte van wapendracht niet goedkeuren, helemaal niet. Wanneer mensen dit gaan beginnen doen heb ik geen zin meer om te vertoeven in onze maatschappij.

Mensen ter aller landen verenigt u!

We moeten beseffen dat het hier gaat tussen een enorme meerderheid versus een hele kleine minderheid. IS stelt niets voor, en ik weiger schrik te hebben voor IS, net omdat ik geloof in de mens. Ik geloof enorm in de individuele vrijheid van de mens en het naastengevoel van de mensen onderling. Ik hou van ieder mens en ik geloof in de liefde. Daarom is het onze taak om ons te verenigen, niet met de vinger te gaan wijzen van ‘jij bent gelovige’ of ‘jij bent geen gelovige’, zoals ik hierboven al aanhaalde, ben ik er rotsvast van overtuigd dat de overgrote meerderheid van huidige moslims in onze Westerse landen en zelfs daarbuiten geen terroristen zijn. Laten we terug beseffen waar het leven echt om draait en dat is om een zo goed mogelijke toekomst te creëren voor het individu en dit uiteraard door een goede samenwerking met andere individuen onderling.