De exploitanten van het schip Ever Given onderzoeken of het mogelijk is om 18.000 containers die op het schip liggen over te laden op andere containerschepen. Op die manier zouden ze toch hun bestemming kunnen bereiken aangezien de Ever Given zelf door een juridische claim het Suezkanaal niet mag verlaten.
Het reusachtige containerschip mag dan wel al zo’n drie weken bevrijd zijn nadat het bijna een week lang het Suezkanaal had geblokkeerd. Verder varen zit er voorlopig niet in. Egypte eist namelijk eerst een gigantische schadevergoeding van bijna 916 miljoen dollar (762 miljoen euro). Het bedrag moet aan de ene kant de kosten dekken van het materiaal en de 800 personeelsleden die nodig waren om de Ever Given te bevrijden en de schade aan het kanaal te herstellen. Daarnaast dient het ook als schadevergoeding voor de 400 schepen die aan weerszijden van het Suezkanaal moesten wachten.
Meerdere opties
Aangezien de zaak rond de schadevergoeding juridisch muurvast zit, wordt nu gezocht naar een andere oplossing om de containers op hun bestemming te krijgen. “Klanten vragen wanneer hun dozen worden afgeleverd na de inbeslagname van het schip. Het vooruitzicht om de containers naar andere schepen te verplaatsen en ze af te leveren bij de klanten in Europa ligt nu op tafel”, zei iemand die bij de zaak is betrokken aan The Wall Street Journal.
Eenvoudig wordt dat echter niet, al zijn er enkele opties die bekeken worden. “Lege schepen kunnen worden ingezet om containers op te halen en sommige kunnen worden geladen op andere containerschepen die dezelfde route naar Europa maken”, klinkt het.
Port Said
Om dat mogelijk te maken, bestaat de kans dat de Even Given moet doorvaren naar Port Said, de Egyptische haven aan de Middellandse Zee waar het Suezkanaal op uitkomt. Shoei Kisen Kaisha Ltd., de Japanse eigenaar van de Ever Given, en Evergreen Marine Corp., die de Ever Given charterden, onderzoeken of het Egyptische gerechtelijke bevel toestaat dat het schip en de lading aan boord afzonderlijk worden behandeld.
Op die manier zou het mogelijk zijn om de 18.000 containers op hun bestemming te brengen zonder de schadevergoeding te betalen. De Britse P&I Club, de verzekeraar van Ever Given, noemt de claim van bijna 1 miljard dollar “grotendeels niet ondersteund”.