De nieuwe regering in Oslo wil het stadscentrum volledig autovrij maken tegen 2019, om zo de uitstoot van broeikasgassen een halt toe te roepen. In de plaats zullen overal in de stad fietspaden aangelegd worden, en de aankoop van elektrische fietsen gesubsidieerd worden.
Vorige maand kozen de inwoners van Oslo een nieuwe stadsbestuur, en daar maken ook de groenen deel van uit. Het nieuwe bestuur heeft intussen een aantal plannen voorgesteld die erg gericht zijn op het milieu en het gevecht tegen de klimaatverandering. En eentje dat echt wel in het oog springt: het volledige stadscentrum zal autovrij gemaakt worden, en het autoverkeer in de volledige stad moet met een vijfde dalen tegen 2019.
Pak minder verkeer
Het volledige stadscentrum zou volledig verboden terrein worden voor privéwagens. In dat deel van de stad wonen maar zo’n 1.000 mensen, maar er werken 90.000 anderen. Het voorstel stuit wel op fors protest van de lokale winkeleigenaars. Maar liefst 11 van de 57 shopping centers liggen namelijk in de verkeersvrije zone.
De verkeersvrije zone moet ertoe leiden dat de Oslo tegen 2019 de helft minder broeikasgassen uitstoot in vergelijking met 1990. Maar daar houdt het niet op voor de Noorse hoofdstad. Tegen 2019 moet ook in de rest van de stad 20 procent minder verkeer zijn, en tegen 2030 moet dat 30 procent minder zijn. Bovendien zullen de wagens die in 2030 Oslo nog binnen willen uitstootvrij moeten zijn.