Per dag worden er 20 klachten ingediend bij de Consumentenombudsdienst (COD) en die gaan over heel wat verschillende dingen. Toch krijgt de ene winkelketen duidelijk meer klachten dan de andere.
De Consumentenombudsdienst is twee jaar geleden opgericht om klanten te informeren en te helpen bij eventuele problemen. Nu heeft de dienst zijn eerste jaarrapport uit, voor het jaar 2016. Daaruit blijkt dat er maar liefst 7.105 klachten zijn ingediend. Voor 4.342 was de COD bevoegd, daarvan werden er 2.605 aanvaard. Daarvan kon voor de helft een minnelijke schikking getroffen worden, volgens henzelf een goed resultaat.
De meeste klachten (15,7 procent) gaan over elektronica. Er zijn het vaakst problemen met de garantie. Andere veel voorkomende klachten gaan over niet-geleverde of beschadigde goederen.
Dit zijn de ketens waartegen het vaakst een klacht is ingediend:
- MediaMarkt (135 klachten)
- Vanden Borre (89 klachten)
- Brussels Airlines (77 klachten)
- Basic-Fit (67 klachten)
- Krëfel (61 klachten)
- Aldi (50 klachten)
- Groupon (47 klachten)
- Carrefour (41 klachten)
- Makro (34 klachten)
- Fnac (33 klachten)