Overdrijft Groen met kritiek op de ‘Steak-Friet’-campagne van Vlaamse overheid?

Het Vlaams Centrum voor Agro- en Visserijmarketing (VLAM) heeft deze week uitgeroepen tot Week van de Steak-Friet. Dat is volgens Groen onaanvaardbaar nu rood vlees onder aan de nieuwe voedingsdriehoek staat. De partij verwijt de Vlaamse regering tegenstrijdig te communiceren. Het VLAM zegt dat het vooral rundvlees van eigen bodem wil promoten en dat het niet hun kerntaak is om gezonde voeding te promoten.

Het is de Week van de Steak-Friet. Daarom zet het VLAM, een vzw binnen het beleidsdomein Landbouw en Visserij, nu een campagne op voor de consumptie van sappige biefstukken. Vlaams Parlementslid Bart Caron (Groen) is niet te spreken over de campagne. Dat laat hij aan newsmonkey weten. Hij verwijst naar de nieuwe voedingsdriehoek die de Vlaamse overheid onlangs verspreidde.

“De Vlaamse regering doet aan gezondheidspreventie en geeft nieuwe inzichten over wat gezond is”, zegt Caron. “Vlees staat onderaan die nieuwe voedselpiramide, frieten vallen eruit. Die vermijd je dus best, net als de consumptie alcohol. Het VLAM is ook een Vlaamse overheidsinstantie. Nu die de consumptie van vleeswaren promoot, brengt de Vlaamse overheid eigenlijke tegenstrijdige signalen. Als ze echt bekommert zouden zijn om de volksgezondheid, zou er een eenduidige boodschap komen. Je kan je ook afvragen of het nodig is om zo’n populair gerecht te promoten. Volgens mij deugen dit soort boodschappen niet. Het VLAM zou beter reclame maken voor gezonde producten in plaats van de vleesindustrie, die al zo dominant is, te promoten. Al moet je met mate vlees consumeren, ze gaan bijvoorbeeld toch ook geen campagnes voor bieren als Duvel of Leffe lanceren. Bovendien lijkt het nu alsof de landbouwsector zich tegen die nieuwe voedingsdriehoek verzet.”

VLAM

Vlaamse regering en VLAM reageren

Vlaams minister van Landbouw Joke Schauvliege (CD&V) zegt aan Het Laatste Nieuws dat de voedingsdriehoek en de Week van de Steak-Friet niet tegenstrijdig zijn: “VLAM wil de Vlaming er niet toe aanzetten om een bepaald product meer te eten, maar wil de consument inspireren om een product van eigen bodem te kiezen.”

Bij VLAM-woordvoerster Liliane Driesen klinkt eenzelfde geluid. “VLAM heeft als opdracht promotie te voeren voor de producten van de Vlaamse landbouw-, tuinbouw en visserijsector”, laat ze aan newsmonkey weten. “Onze opdrachtgevers zijn zowel de Vlaamse overheid als het bedrijfsleven. Uit onderzoek weten we immers dat kookinspiratie een goede manier is om promotie te voeren voor producten van eigen bodem en we zijn hiermee ook echt wel succesvol, getuige het hoge bezoekersaantal.”

Ook benadrukt Driesen dat het “niet de hoofdtaak van VLAM is om gezonde voeding te promoten”. “Daarvoor bestaan immers andere instanties die dat als opdracht hebben. Toch hebben we hier dus wel oog voor en we houden bijvoorbeeld goed contact met Gezond Leven (een Vlaams Instituut dat aan de hand van adviezen en projecten de volksgezondheid probeert op te krikken, red.). Wij brengen hun informatie bijvoorbeeld ook bij de verschillende doelgroepen. Ten slotte geef ik graag mee dat de producten waarvoor wij promotie voeren inderdaad veel troeven hebben: het zijn veelal verse niet-verwerkte producten met hoge nutritionele kwaliteiten die in de voedingsdriehoek thuishoren en die lokaal worden geproduceerd aan strenge kwaliteitseisen.”

vlaamse regering
Meer
Lees meer...