P-magazine niet als eerste blad uit de rekken

P-magazine niet als eerste blad uit de rekken

Baggerbedrijf Jan De Nul wil P-magazine uit de rekken voor laster en eerroof. De rechter gaf het bedrijf gelijk, maar P-magazine is niet het eerste blad dat uit de rekken wordt gehaald.

Humo

In november 2008 werd de nieuwste editie van weekblad Humo uit de rekken gehaald, na een klacht van Sylvie Ricour. Zij was toen de secretaresse van politiecommissaris Fernand Koekelberg, en nam het niet dat ze in de Humo-rubriek Het gat van de wereld naakt werd afgebeeld terwijl ze haar baas bevredigt. De rechter gaf haar gelijk, en oordeelde dat de verkoop moest worden stopgezet. Per verkocht tijdschrift zou een dwangsom van 250 euro betaald moeten worden.

Closer

Het Franse roddelblad Closer kwam onlangs nog in het nieuws met de vermeende affaire van de Franse president Hollande met een model. Het was echter niet de eerste keer dat het magazine heel wat stof deed opwaaien. In september 2012 publiceerde het toplessfoto’s van Kate Middleton. Het Britse Koningshuis liet dat niet zo maar gebeuren, en stapte naar de rechter. De advocaten van Middleton wonnen de zaak, en Closer besliste om de foto’s van de website te halen en het blad ging uit de rekken. Het kwaad was echter al geschied, want de foto’s verspreidden zich in een mum van tijd over het internet.

TV-Familie en BLIK

In augustus 2009 hadden de weekbladen Blik en TV-Familie een rechtszaak aan hun been. Aanleiding was een klacht van Miss BelgiĆ«-kandidate Annelore Sempels. Beide magazines publiceerden namelijk foto’s van een chatsessie waarbij de toen nog minderjarige Sempels uit de kleren ging. Net als Humo moest 250 euro betaald worden voor elk magazine dat na de uitspraak nog in de winkelrekken lag.

Dag Allemaal

Een goeie maand na de zaak met TV-familie, was het ook bij Dag Allemaal van dat. De klacht was voor een artikel over mensen die gezonde ledematen laten amputeren. De vrouw op een van de foto’s wist echter nergens van, en stapte dus naar de rechter. Die gaf haar gelijk, en alle exemplaren van het weekblad moesten onmiddellijk uit de rekken worden gehaald.

Le Soir Magazine

Rossel, de uitgeverij achter de Franse krant Le Soir, besloot in januari van vorig jaar om de publicatie van Le Soir Magazine uit te stellen. Een bekende persoon – het is niet geweten over wie het ging – had bij de rechter een publicatieverbod verkregen. Rossel maakte een nieuwe versie van het magazine, en bracht het enkele dagen later uit, waardoor “een grote schadeclaim” vermeden werd.

Gesponsorde artikelen