Sony heeft eindelijk bevestigd dat er een nieuwe PlayStation in de maak is. De PS5 (wat wel nog niet als officiële naam werd bevestigd) zal een stuk krachtiger zijn dan z’n voorganger. Meteen werden ook de geruchten van backwards compatibility bevestigd. De vraag is echter of Sony die beloftes wel allemaal zal kunnen inlossen, want het bedrijf heeft op dat vlak geen al te goede reputatie. Ze hebben er alleszins nog de tijd voor, want de PS5 zal niet voor 2019 zijn.
De PlayStation 4 was (en is) een gigantisch succes, en dat doet velen uitkijken naar het nieuwe vlaggenschip van Sony. Er wordt al enorm lang over gespeculeerd, maar nu heeft Sony ook eindelijk officieel aangekondigd dat er een nieuwe PlayStation in de maak is. Mark Cerny, de grote man achter de PlayStation 4 en nu dus ook achter de nieuwe PlayStation, lichtte in een exclusief interview met Wired een eerste tipje van de sluier over de nieuwe console.PlayStation 5?
“Marc Cerny wil meteen vooral één ding duidelijk maken: de nieuwe console waar Sony de afgelopen vier jaar aan heeft gewerkt, is geen loutere update”, begint Wired het interview. Zowel Sony als Microsoft hebben hun huidige generatie consoles in het midden van de cyclus gerefreshed met een upgrade, respectievelijk de PS4 Pro en de Xbox One X. Maar de nieuwe console die nu in de maak is, zal dus meer zijn dan dat.
Na de PlayStation, PlayStation 2, PlayStation 3 en PlayStation 4 zou logischerwijze de PlayStation 5 moeten volgen, maar die naam kon Cerny nog niet bevestigen. De “next-gen console”, zoals Cerny de nieuwe console het hele interview noemt, zal trouwens niet meer voor dit jaar zijn, hoewel verschillende studios volgens Cerny er wel al mee hebben gewerkt.
Hyperrealistisch
Cerny ging ook al verder in op de specificaties van het toestel. Er zal een derde generatie 8-core AMD Ryzen-processor worden gebruikt en een eigen graphics processor die gebaseerd is op de aankomende Radeon Navi van AMD. Voor wie dat allemaal Chinees lijkt: die processor zal in staat zijn tot real-time raytracing, een techniek waarbij licht op hyperrealistische manier kan worden gesimuleerd, met complexe reflecties en schaduwen. Die raytracing is al een tijdje gebruikelijk in films die gebruik maken van CGI, maar in games is dat een ander paar mouwen. Er zijn gigantisch krachtige grafische kaarten nodig om dit in real-time te kunnen realiseren, maar Cerny zegt daar met de nieuwe PlayStation dus in te zijn geslaagd.
After lots of speculation, Sony’s finally beginning to talk about what’s on tap for the next PlayStation: Ray-tracing, 8K support, and a solid-state drive that just might transform the way you think about games. Get ready for 2020. https://t.co/aDbCe41HcU
— Peter Rubin (@provenself) 16 april 2019
Naast die indrukwekkende real-time raytracing zal de console resoluties tot 8K gaan ondersteunen. De nieuwe PlayStation zal ook met een SSD werken in plaats van een HDD, wat volgens Cerny zal leiden tot snellere downloads, betere graphics en veel kortere laadtijden. De grote man achter de PS4 stelt ook dat Sony te lang enkel de nadruk heeft gelegd op graphics en de audio heeft verwaarloosd. Daar zal bij de PS5 verandering in komen met een aangepaste AMD-sound chip die voor een “drastische verandering” in de audio moet zorgen.
Backwards compatibility
Na de grote aankondiging van de gamestreamingdienst van Google, Stadia, en ook het nieuws dat andere grote spelers, zoals Apple en Microsoft, aan eigen streamingdiensten aan het werken zijn, was de vraag of de nieuwe Playstation enkel op downloads zou draaien en de fysieke schijven vaarwel zou zeggen. Maar dat blijkt niet te kloppen. De “next-gen console”, zoals Cerny het blijft noemen, zal absoluut “geen download-only machine worden”.
Meteen bevestigt de man achter de nieuwe console ook de vele geruchten die er de laatste tijd circuleerden rond de eventuele implementatie van backwards compatibility. Omdat die nieuwe console voor een stuk gebouwd is op de architectuur van de PS4, zal die ook backwards compatible zijn met games voor die console. Of ook games voor de PS3, PS2 en de originele Playstation gedraaid kunnen worden op de nieuwe PlayStation wou Cerny nog niet kwijt (maar daar lijken verschillende patenten die Sony indiende, onder de naam van Cerny, toch op te wijzen).
Geen al te beste reputatie
Al die informatie oogt indrukwekkend, maar hoeveel belang moeten we er op dit moment eigenlijk aan hechten? Sony heeft de niet echt te benijden reputatie van hun beloftes niet altijd in te lossen. Zo beloofden ze eerder al backwards compatibility, maar dat was niet meteen wat fans ervan verwachtten. Daarnaast toonden ze voor de PS3 ook al beelden waarvan ze zeiden dat die in real-time aan het lopen waren hoewel achteraf bleek dat die op voorhand waren gerenderd. En zo zijn er nog wel een aantal voorvallen die niet meteen in het voordeel van de Japanse techgigant spreken.
De voorstelling van de PS4 was op dat vlak dan wel een pak beter, maar wat ze daarvoor beloofden, bleek in de praktijk dan weer vaak niet toegepast te worden. Games zouden in 4K kunnen worden gedraaid, maar in de realiteit kwam het erop neer dat slechts een aantal games die 4K ook op een degelijke manier ondersteunden. Die resolutieboost had dus ook niet meteen de impact die ervan werd verwacht.
PS5 is already looking kinda nice
— Tyler (@Nanogenix) 16 april 2019
– PS4 Backwards compatibly
– PS4 Lead Architect Mark Cerny is back for the PS5
– SSD load times looking almost 20x faster than the PS4 Pro
– Next-gen 3D Positional Audio similar to what we have in VR rn
– Physical games still ? pic.twitter.com/UuQOZzGtw8
Te mooi om waar te zijn?
Dezelfde situatie lijkt zich nu aan te kondigen voor de nieuwe PlayStation, waar ons met de nieuwe processor en grafische kaart, met dus raytracing en 8K-ondersteuning, een enorm krachtige console wordt voorgeschoteld. De vraag is echter hoeveel mensen dat ook echt zullen kunnen ervaren. Er zijn momenteel maar enkele echte consumentgerichte 8K-televisies op de markt (begin dit jaar werden er verschillende aangekondigd op de techbeurs CES) en het zal nog wel even duren voor er ook echt betaalbare versies komen, laat staan dat het ook echt de standaard wordt. En dan nog lijkt wat Sony belooft een beetje te mooi om waar te zijn. Zelfs de krachtigste pc’s hebben het vandaag de dag moeilijk om stabiel ‘slechts’ 4K te draaien aan 60 fps.
Ook bij de belofte van het veel snellere laden, door het gebruik van SSD in plaats van HDD, lijkt Sony een beetje te kort door de bocht te gaan. Ze illustreerden dat snellere laden aan de hand van Marvel’s Spider-Man, dat laadtijden van 15 seconden op de PS4 reduceerde naar een laadtijd van minder dan een seconde op de nog in ontwikkeling zijnde opvolger. Maar hoeveel waarde kan je hechten aan een test met een PS4-game? Games die voor PS5 gemaakt worden, zullen een pak zwaarder zijn en dus ook moeilijker om te laden. Hetzelfde geldt voor het snellere renderen van de gamewereld. Het is voorlopig koffiedik kijken hoe snel games zullen draaien op de nieuwe Playstation.
Koning onder de consoles
PlayStation is al jaren de ongekroonde koning onder de consoles, en Sony lijkt niet zinnens die titel in de toekomst te willen afstaan. Na gigantische successen met de PlayStation (102,49 miljoen verkochte exemplaren) en de PlayStation 2 (meer dan 155 miljoen verkochte exemplaren) scoorden ze met de PlayStation 4 opnieuw een pak beter dan grote concurrent Microsoft.
Begin dit jaar bleek uit verkoopcijfers dat de PS4 maar liefst 91,6 miljoen keer over de toonbank was gegaan. De PlayStation 4 zal nog een tijdje in omloop zijn, en dus lijkt het niet onwaarschijnlijk dat ze opnieuw de kaap van de 100 miljoen zullen breken en misschien zelfs over de 101,63 miljoen verkochte exemplaren van de Wii zullen gaan. Mocht dat lukken, heeft Sony zo de top drie van best verkopende home consoles aller tijden in handen.
Om op die indrukwekkende traditie verder te gaan, zullen ze met een stevige nieuwe console moeten komen. Wat Cerny nu belooft in het interview met Wired klinkt alvast goed, maar het zal afwachten worden hoe de console het er in de praktijk van zal afbrengen.