Op 1 september starten 34 scholen en 5 Syntra-lesplaatsen met het proefproject “Schoolbank op de werkplek”. Leerlingen in de deelnemende scholen zullen er kunnen “proeven” van het nieuwe systeem van duaal leren, dat leren en werken opwaardeert tot een volwaardige, sterke leerweg.
De deelnemende scholen en lesplaatsen organiseren elk 1 van in totaal 7 duale studierichtingen:
- 3de graad tso Elektromechanische Technieken (so)
- 3de graad bso Elektrische Installaties (so, dbso, leertijd)
- Se-n-se Chemische Procestechnieken (so)
- 3de graad bso Haarverzorging (so, dbso, leertijd)
- Specialisatiejaar Zorgkundige (so, dbso, leertijd)
- Buso kwalificatiefase Groen- en Tuinbeheer (so)
- 3de graad bso Ruwbouw (so, dbso, leertijd)
Vlaams volksvertegenwoordiger Miranda Van Eetvelde kijkt uit naar het verloop en de uitkomst van deze proefprojecten: “De proefprojecten moeten er voor zorgen dat het volwaardige systeem van duaal leren later zonder kinderziektes van start kan gaan. Maar tegelijkertijd kunnen nu reeds de eerste jongeren ‘proeven’ van de nieuwe vorm van duaal leren. Op die manier doen zij meer ervaring op die ze in hun latere carrière zeker kunnen gebruiken.
De leerlingen staan er tijdens het proefproject niet alleen voor. Zij kunnen rekenen op een trajectbegeleider die hun de weg wijst en samen met hen een opleidingsplan opstelt dat is afgestemd op de specifieke behoeften en mogelijkheden van de leerling. Daarnaast krijgen zij op de werkvloer ook steun van een mentor die hen begeleidt binnen de onderneming.
Het leren en werken is bedoeld voor arbeidsrijpe en quasi arbeidsrijpe jongeren die vrijwillig kiezen voor deze onderwijsvorm. Er wordt gestreefd om 60 procent van de tijd ervaring op te doen op de werkvloer. Vanaf september 2017 worden alle bestaande vormen van deeltijds werken geleidelijk vervangen door dit nieuwe duaal leren.
DEELTWEETLINKE-MAIL