She did what? #SheDidIt

Donderdag 15 november zat de Koekenfabriek in Merksem afgeladen vol voor het eerste netwerkevent van #SheDidIt. Met dit nieuwe en unieke concept krijgen getalenteerde, ondernemende vrouwen met diverse roots een stem. De samenwerking tussen Muslinked, Markant vzw en Arteveldehogeschool wil diverse expertes steunen en een stem geven.

#SheDidIt is een platform dat ondernemende vrouwen met diverse roots samenbrengt. Het idee is eenvoudig: iedere vrouw die het gevoel heeft dat ze ergens een expert in is, is welkom. Ambities worden toegejuicht. Samen vormen ze een talentpool. Dankzij netwerkevenementen, coaching en mentor-events, kunnen de leden zich voortdurend ontwikkelen. #SheDidIt wil ook jongeren inspireren die hun keuzes nog moeten maken, door met hen de drempels naar ondernemerschap te bespreken in focusgroepen. Het resultaat is een klasspel: Design Your Business, voor alle 16 tot 18-jarigen in Vlaanderen. Het wil jonge meisjes leren dat ook zij een onderneming kunnen starten. Toch draait het hier niet enkel om de meisjes. Ook jongens moeten weten dat vrouwen een zaak kunnen starten, en dat ze niet moet schrikken wanneer ze later een ambitieuze vrouw aan hun zijde hebben.

Leading ladies

Om andere vrouwen te inspireren werkt #SheDidIt samen met zeven rolmodellen. De leading leadies werden gisteren voor het eerst voorgesteld. Het gaat om Yara Al-Adib, Christina De Witte, Zehra özmen, Cheryl Miller, Sarah Dimani, Leslie Hodge en Claudia Pahola Herrara Montoya. “We vinden het belangrijk dat verschillende verhalen aan bod komen, iedereen is uniek en dat willen we bij #SheDidIt vieren”, zegt Khadija Rejdy (28), zelf onderneemster en één van de oprichters van #SheDidIt.

Maar was er nu werkelijk nood aan dergelijk project? Zijn vrouwen vandaag niet al empowered genoeg? Geraldine Aygin (24) vindt van niet: “Zelf speel ik al een tijdje met het idee om een onderneming te starten. Het is dan ook inspirerend om vrouwen te zien die al een onderneming hebben. Het geeft me het gevoel dat ook ik dit kan.”

Just do it

Tijdens het panelgesprek vertelden drie vrouwen over hun stap naar hun eigen verhaal. Marit Ginevro is onderneemster en expert in ondernemings- en marketingtechnieken en directeur van Creative Cities. Daarnaast vertelde ook Emilia Cantero Dieguez, oprichtster van ecoshop Mixua, haar verhaal. Als laatste deelde Yara Al-Adib haar ervaring. Zij is de bezieler van cateringbedrijf From Syria With Love. Ze delen alledrie een zin voor ondernemen en diverse roots. Of ze dat laatste als een voordeel of nadeel ervaren? “Ik denk eerder als voordeel”, zegt Marit, “Het zorgt ervoor dat ik de wereld op een andere manier bekijk. Zo zie ik bijvoorbeeld schoonheid waar andere mensen dit niet zien.”

Ondernemen kan hard en moeilijk zijn, maar volgens hen moet je het gewoon doen. “De Vlaming is vaak nog terughoudend en durft niet,” zegt Yara, “Terwijl je het eigenlijk gewoon moet doen. Gaandeweg leer je dan wel.” Emilia knikt instemmend: “Toen ik begon, had ik geen idee hoe alles zou lopen, maar dat is net ook het leuke: het is een uitdaging om telkens weer beter te doen.”

Toch hoort falen er ook bij. “Iedereen ziet altijd waar de ondernemer staat, niet hoe vaak die al faalde of foute beslissingen nam. Everybody congratulates you when you’re pregnant, but nobody knows how much you’ve been fucked before,” lacht ze.

You go girl

Dat deze avond een succes was, beaamt ook Seda Coban (24) : “Het vrouwelijk ondernemen en de verschillende roots komen hier echt naar boven.” Haar vriendin Geraldine Aygin (24) voegt toe : “Het is zalig om deze vrouwen te kunnen raadplegen zonder dat judgement een barrière vormt. Ik voel me nu zo gemotiveerd, en krijg het gevoel dat deze vrouwen me echt aanmoedigen.You go girl was nog nooit zo concreet.”

Volg #SheDIDIT op Facebook en Instagram voor info over verdere evenementen.

© 2018 – StampMedia – Zoë Nassel en Zara Vynck