Sneller in Parijs dan in Brussel met de trein vanuit de Westkust

JONGCD&V Westkust vraagt een snelle woon-werkverbinding van de Westkust naar Gent en Brussel. Korneel Maes (voorzitter JONGCD&V Koksijde) en Maarten Claeys (voorzitter JONGCD&V Nieuwpoort) onderworpen de huidige pendeltrein aan een kleine test. Vanuit de Westkust geraak je namelijk sneller in Parijs dan in Brussel. De JONGCD&V-voorzitters pleiten voor een pendelverbinding met minder haltes. Met hun voorstel kan de pendelaar 40 minuten per traject winnen oftewel 13 dagen op jaarbasis. 

Om hun vraag voor een snelle woon-werkverbinding kracht bij te zetten, deden Maarten Claeys (JONGCD&V Nieuwpoort) en Korneel Maes (JONGCD&V Koksijde) de test. Beide jongerenvoorzitters werken dagelijks in Brussel en vroegen zich af of je vanuit de Westkust sneller in Parijs dan wel in Brussel staat. Korneel Maes vertrok om 6.00 ’s morgens naar zijn werk in Brussel. Op hetzelfde tijdstip vertrok Maarten Claeys naar Parijs. Hoewel de afstand naar de laatste metropool ruim dubbel zo lang is, kwam Maarten sneller in de Franse hoofdstad aan dan Korneel Maes op zijn werk in Brussel. De afstand Koksijde bedraagt 137 km en de afstand Nieuwpoort Parijs bedraagt 318 km. Het resultaat van hun actie is te zien in het filmpje hieronder.

Keuze voor een aangepaste snelle pendelverbinding

Met hun stunt wil JONGCD&V Westkust onze burgemeesters en parlementairen oproepen tot actie. “Er moeten in de Westkust dringend mobiliteitskeuzes gemaakt worden,” stelt Maarten Claeys, “Nu stopt de trein vanuit de Westkust in De Panne, Koksijde en Veurne. Deze stations liggen op fietsafstand waardoor er veel tijd verloren gaat. We pleiten voor een snelle pendeltrein met de haltes Koksijde, Lichtervelde, Gent en Brussel zodat jonge gezinnen opnieuw aan de Westkust en in de Westhoek willen wonen.”

In theorie duurt een rit vanuit de Koksijde een kleine twee uur met de pendeltrein of twee uur en vijfentwintig minuten met de gewone verbinding. In de praktijk komt daar nog vaak vijf tot tien minuten vertraging bij. “Ik spreek uit ervaring en eerlijk gezegd: ik doe mijn best om daar niet meer bij stil te staan. Toen Maarten sneller dan mij aankwam in Parijs, werd ik nog eens met de neus tegen de feiten gedrukt,” getuigt Korneel Maes.

Koksijde als treinknooppunt

“Het vernieuwde station van Koksijde leent zich het best als knooppunt in de Westkust. Het heeft veel en gratis parkeerplaatsen en bovendien is het vanuit de omliggende gemeentes het makkelijkste bereikbaar,” stelt Korneel Maes, ”JONGCD&V kiest dus resoluut voor de pendelverbinding Koksijde-Lichtervelde-Gent-Brussel.” “Voor zo’n verbinding is er zeker een publiek. Veel bewoners uit de streek kiezen er namelijk nu al voor: liever een half uurtje autosnelweg naar Brugge, parkeren tegen goedkoop tarief en dan een goede verbinding naar Gent – Brussel pakken, dan een tiental keer stoppen op weg naar een grootstad. Sommigen van onze parlementairen zullen zich hier wel in herkennen,” haalt Maarten aan, “zelfs iemand die uit Diksmuide naar Koksijde zou komen, kan een 40-tal minuten per dag winnen.”

Voordeel voor iedereen

“Begrijp ons niet verkeerd. De bestaande verbindingen met hun vele tussenstops moeten kunnen blijven bestaan voor het toerisme in De Panne, Koksijde en Nieuwpoort,” vertelt Freek Feys, van JONGCD&V De Panne. “Eigenlijk vaart iedereen wel bij een doordachte herziening van de pendeltrein. Als de verplaatsing naar en vanuit onze streek vlotter verloopt, wordt onze regio nog aantrekkelijker om te wonen en te bezoeken.” “Minister Galant mag zich aan een uitnodiging verwachten, samen met een uitgewerkte versie van ons plan,” besluit JONG CD&V strijdvaardig, “Het is tijd voor actie!”

Meer
door Redactie
Lees meer...