De Chinese maglev-trein, die zweeft op een magnetisch veld, haalt een recordsnelheid van 600 kilometer per uur en komt daarmee in de buurt van snelheden die commerciële vliegtuigen halen.
China’s plannen voor ’s werelds snelste trein, die in 2019 werden aangekondigd, werden eerder dit jaar officieel onthuld door onderzoekers van de Southwestern Jiaotong University. Zes maanden later is de hypermoderne magneetzweeftrein klaar voor de eerste tests.
De Chinese maglev-trein, kort voor magnetic levitation of magnetische opheffing, is ontwikkeld door het staatsbedrijf China Railway Rolling Stock Corporation en wordt beschouwd als de snelste trein ter wereld. Hij zweeft zonder wrijving boven zijn baan door middel van elektromagnetische kracht. Daardoor haalt de maglev veel hogere snelheden dan traditionele treinen.
De Chinese maglev-trein is niet alleen bijzonder snel, maar ook minder duur dan zijn Japanse tegenhanger. Bovendien zorgt hij ook voor minder geluidsoverlast dan traditionele treinen, handig voor wie naast een spoorweg woont of werkt. De kers op de taart is dat de maglev minder onderhoud nodig heeft dan andere treinen, waardoor hij langer rond kan rijden.
Hoewel het project op schema lijkt te zijn om in de echte wereld te worden ingezet, zal het nog even duren voordat we plaats kunnen nemen in de Chinese magneetzweeftrein. Naast het ontwikkelen en het testen van het voertuig, moet in China ook een netwerk van speciale spoorlijnen worden aangelegd om de maglev-trein te kunnen laten rijden.
Momenteel is er in China slechts één maglev-lijn voor commercieel gebruik. Het verbindt de luchthaven Pudong van Shanghai met Longyang Road Station – 30 kilometer verderop – in slechts 7,5 minuten. Maar door het huidige ontwerp van de lijn kan de trein zijn maximumsnelheid niet bereiken en haalt hij ‘slechts’ 450 kilometer per uur.
(bzg)