Solden: betalen we nu écht minder of worden we gewoon bedot?

Zaterdag is het zover, de solden gaan van start. Zit jij ook zo te popelen om de drukste winkelstraten leeg te roven voor een appel en een ei? Door de kortingen kopen we veel meer. Sommigen fluisteren zelfs dat in de aanloop naar de solden de prijzen in de winkels opgedreven worden, en dan daarop korting gegeven wordt. Klopt daar iets van? Newsmonkey vroeg het aan professor in retail- en trademarketing Gino Van Ossel (Vlerick).

Professor in retail- en trademarketing Gino Van Ossel (Vlerick) laat aan newsmonkey weten dat winkels hun prijzen voor de solden niet mogen opdrijven om er dan terug korting op te geven. “Dat is tegen de wet”, aldus Van Ossel. “Als de economische inspectie op zoiets uitkomt, dan hang je als winkel. Vroeger gebeurde dat wél vaker. Vroeger dienden de solden namelijk hoofdzakelijk om de onverkochte collectie te verkopen.”

Van Ossel geeft toe dat dat tegenwoordig nog steeds deels het geval is. Maar volgens hem leven we nu in een tijdperk van fast fashion, waarbij er het hele jaar uitverkoopkortingen zijn. “Er is continu nieuwe uitvoer en er zijn permanent koopjes. Vroeger was dat anders. Stap maar eens een winkel van JBC binnen”, zegt Van Ossel. “Er hangt permanent een rek met koopjes. Dat zijn geen solden maar uitverkoopkortingen. Het verschil met solden is dat je bij uitverkoopskortingen niet met verlies mag verkopen, bij solden wel. Het hele jaar door worden voorraden nu dus geliquideerd.”

Koppelverkoop

Van Ossel laat weten dat ‘koppelverkoop’ in de sperperiode tussen de solden erg gangbaar is. “Dat wil zeggen ‘twee kopen, één gratis’. Die loopt nu en daardoor wordt de sperperiode eigenlijk verbroken. De meeste winkels beginnen daar al rond 15 juni mee. De bekendste winkel die dat doet, is INNO. Daar hangen van begin juni kleurencodes voor kortingen en die blijven ook tot eind juli hangen. Naarmate de solden langer duren, worden de kortingspercentages steeds groter. De openingskorting van de solden geldt dus nu al.” Van Ossel benadrukt dat de prijzen in de periode voor de solden dus helemaal niet opgedreven worden, maar juist zakken.

iStock

Groeiende concurrentie

Ook zegt Van Ossel dat deze evolutie niets met een vernieuwde wetgeving te maken heeft, maar met een groeiende concurrentiestrijd: “Er wordt gewoon tegen elkaar opgeboden om toch maar te kunnen verkopen. De wetgeving is eigenlijk vrij simpel: korting geven mag altijd, maar over korting communiceren, mag niet tijdens de sperperiode. Over koppelverkoop communiceren, is wel toegelaten. Bekijk maar eens een folder van Media Markt, daar staan elke maand aanbiedingen in. De prijs wordt door de winkels natuurlijk zo gezet dat ze er aan het eind van de rit nog wat van overhouden. Auto’s of huizen worden bijvoorbeeld altijd met kortingen verkocht, maar de initiële vraagprijs is ook altijd iets te hoog. Zo gaat dat tegenwoordig ook ongeveer bij winkelartikelen.”

iStock