Er zijn flitspalen in Wallonië die pas vanaf 150 kilometer per uur flitsen. Waarom? Omdat de parketten een te hoge werkdruk willen vermijden. Dat heeft de fabrikant van de flitspalen verteld aan de kranten van Sudpresse, en wordt bevestigd door de politie.
Sommige flitscamera’s langs de snelwegen in Wallonië zijn afgesteld om pas vanaf 150 kilometer per uur te flitsen. En ’s nachts zelfs pas vanaf 172 kilometer per uur. Dat heeft Michel Niezen van Sirien, het bedrijf dat de Waalse flitspalen maakt, verteld aan de kranten van Sudpresse. Volgens hem zijn ze zo afgesteld omdat de parketten, die in overleg met de politie de tolerantiegrens bepalen, een te hoge werkdruk willen vermijden.
Niezen wil naar eigen zeggen een signaal geven: “Ik stel vast dat als we tegen 2020 het aantal verkeersdoden willen laten dalen onder de 420 in België en 200 in Wallonië, we er met het huidige systeem niet zullen geraken.”
“De limiet ligt zelden boven 130 km/uur”, bevestigt de politie het verhaal. De marge tot 150 km/uur bestaat, maar enkel wanneer flitspalen worden uitgeschakeld omdat de parketten te veel werk hebben. Ze flitsen dan enkel aan snelheden waarvoor een intrekking van het rijbewijs de straf is. De chauffeurs weten ook niet over welke palen het gaat. De verwerking van de pv’s bij de politie is trouwens quasi volledig geautomatiseerd.
In minder dan de helft van de flitspalen langs de Waalse snelwegen zit trouwens effectief een camera. De camera’s wisselen wel regelmatig van paal, dus ’t is niet zo dat ’t altijd dezelfde palen zijn die niet flitsen. Maar de palen die een camera hebben, werken blijkbaar regelmatig niet in de winter. Omdat de camera’s zeer gevoelig zijn voor temperatuurschommelingen raken ze soms beschadigd door de kou.