Ken je dat? Niet weten welke rij aan de kassa te kiezen; eentje gokken en dan verdorie: ‘toch de verkeerde gekozen’. En meen je dat? ‘Gaat die voor me echt met cash betalen?’ Wachten, wachten, wachten,… Welnu, dat wachten kun je voortaan skippen.
We schreven eerder al over de Amazon Go winkel in Seattle (USA) die begin dit jaar (2018) opende. En het heeft zoals verwacht niet lang geduurd of het is overgewaaid. Niet helemaal hetzelfde, maar de kassa is toch overbodig geworden.
Lees hier: Amazon’s kassa-vrije-winkel is open voor het grote publiek!
Spar gaat kassaloos
Spar (de buurtwinkelketen van Colruyt) gaat in vier winkels het kassaloze introduceren. In april 2018 opende de eerste kassaloze Spar supermarkt van Nederland, bij de Hogeschool Utrecht op de Uithof (de Spar University). Het kassaloos boodschappen doen heet daar voortaan, jawel, ‘skippen’.
Colruyt heeft in samenwerking met het Amerikaanse FutureProof Retail de app “Scan. Pay. Go.” ontwikkeld (voor Android en iOS). Gelijkaardige selfscansystemen waren al in gebruik bij andere supermarktketens. De grote troef is dat Spar geen extra materiaal moet voorzien. Geen speciale barcodes, geen Artificiële Intelligentie zoals bij Amazon Go, want de klant brengt zelf zijn scanner en betaalterminal mee… de eigen smartphone.
De klant koppelt zijn Xtra-account (de klantenkaart, geldig in 10 winkelformules en webshops van Colruyt Group) aan de “Scan. Pay. Go.”-app. De Xtra-klantenkaart was bovendien ook al als een app beschikbaar. Vanaf de koppeling is de “Scan. Pay. Go.”-app een heuse barcodescanner om de boodschappen mee te registreren.
Je neemt het artikel uit het rek, scant het met de speciale app, vervolledigt zo uw aankopen, rekent via de app af, betaalt via de eigen mobiele bank-app, scant het digitale kasticketen naar buiten… lekker vlot en geen gedoe.
Shopliften?
Dat was één van de eerste vragen die Amazon kreeg bij het introduceren van hun Amazon Go: quid winkeldiefstal?
Lees hier: Kun je de AmazonGo store shopliften?
Hoe zit dat bij Spar? Bij het verlaten van de winkel moet je een QR-code scannen, gegenereerd na het betalen. Spar zegt dat bij iedere supermarkt wordt gestolen, of er nu caissières zijn of niet en dat het er vooral op aankomt dat er goed opgeleid personeel in de winkels werkt zodat dieven herkent en aangesproken kunnen worden.
Na Spar Wespelaar (al in gebruik) volgt op 18 juni de winkel in Kalken en nog een week later zijn Spar Vielsalm en Spar Sint-Genesius-Rode aan de beurt. Okay, de andere buurtwinkelketen van de Colruyt Group, zal vanaf augustus de technologie in enkele winkels beginnen testen; een beslissing over eventuele uitrol volgt een half jaar later.
“Vooral voor klanten die maar een paar itemsnodig hebben, zal dit een hoop tijd schelen” en “het kan zijn dat we vrij snel uitbreiden”, zegt Dirk Depoorter, directeur Retail Partners bij Colruyt Group.
Zelfscan bestaat al een tijdje in de meeste grootwarenhuizen; naast de klassieke kassa’s. Ook deze ‘kassaloze’ oplossing zal blijven bestaan naast de kassa’s. Dus voor de niet-zo-digitale klant is er een oplossing en Colruyt beweert dat het ook niet over een besparingsmaatregel gaat.
“Ik zie het als een aanvulling op de service die we nu al bieden. We hopen nog te groeien in omzet. En misschien komen er effectief uren vrij aan de kassa, maar dan gaan we die mensen meer op de winkelvloer inzetten om klanten te helpen om producten te vinden”, zegt winkeluitbater Arthur De Greef.
Dit beschrijft mooi hoe alles evolueert maar niet altijd een bedreiging moet zijn. We gaan “anders” werken.
Albert Heijn
Ook bij Albert Heijn experimenteren ze met het kassaloos winkelen. Nu al kunnen personeelsleden op het hoofdkantoor in Nederland boodschappen doen zonder kassa. Zo begon het ook in Seattle bij Amazon. Nadien zal het naar tachtig Albert Heijn-vestigingen worden uitgebreid. De eerste kassaloze AH to Go opent deze zomer in Amsterdam. Klanten die willen afrekenen, zullen dan enkel nog met een pasje of hun smartphone langs het prijslabel hoeven te swipen. Zo wil de retailer een winkelbezoek aangenamer maken.
Albert Heijn zegt daarover: ‘Wij wilden per se geen hightechtruc, niet de winkel van de toekomst. Het moest snel toe te passen zijn in al onze winkels. We willen ook niet, zoals bij Amazon, dat een klant zich telkens bij poortjes moet identificeren als hij de winkel binnenkomt. Dan dwing je mensen altijd naar één plek. Bij onze winkels moet je overal in en uit kunnen lopen.’
Wie volgt?
Of we het bij Carrefour en Delhaize (immers Ahold Delhaize) ook gaan zien verschijnen, dat is nog afwachten. De selfscan kennen ze toch al. Wanneer gaan ze voor kassa- en dus cashloos? Of laten ze alsjeblieft al beginnen met de muntjes voor de winkelkar af te schaffen, want ik heb nooit, nimmer, never, jamais cash op zak en neen ook geen muntstuk van 1 of 2 EUR… en daar sta je dan met je herbruikbare zak, maar geen kar. Innovatie, het kan soms simpel zijn!
Verlies van jobs
Op termijn zal de klassieke kassier of kassierster wellicht verdwijnen, maar net als in Amazon Go, de kassaloze Spar en AH to Go, zal er altijd personeel nodig zijn. Toegegeven, veel automatiseert (zelfs het inventariseren van de goederen in de rekken), en dat zal ons als samenleving moeten doen nadenken over ‘anders gaan werken’.
Een voorbeeld zie je bij Walmart waar robots de inventaris voor hun rekening nemen en drones ter beschikking staan om de klant richting zuivel of de frisdranken te wijzen.
Lees hier: Zien we voortaan de winkelbediende vliegen?
Februari 2018 zagen we bij warenhuisketen Carrefour verschillende stakingen opduiken, aanleiding: bezorgdheid om de toekomst van jobs. Niet zozeer omdat jobs mogelijk richting lageloonlanden gaan (want hoe doe je dat met een kassa?), maar omdat personeel wordt vervangen door machines en nieuwe businessmodellen. De stakende werknemers probeerden de zelfscanners in de supermarkten te boycotten. Of zulke acties werkelijk zin hebben? Het is uiteindelijk wat de klant wil, dat primeert.
Lees hier: Soms is trop teveel. Carrefour verkleint en digitaliseert.
Toegevoegde waarde
Het zwaartepunt zal komen te liggen op toegevoegde waarde, advies en service. We kennen de vriendelijke babbel aan de kassa, maar net zo goed de mindere ervaringen zoals kassiersters die uw taal niet spreken (bijv. in de Brusselse rand), of je negeren door hun geklets met collega’s,… onvriendelijke kassiersters schaffen zichzelf af. Ook daar zal het dus key zijn om in te zetten op klantvriendelijkheid en service; op ‘waarom’ zou ik kiezen voor de klassieke kassa?
En zo verdwijnt misschien ooit wel de gekende ‘kassa 4 droge voeding’ die je soms door de speakers mocht horen.
In elk geval ziet het er naar uit dat de kassaloze trend is ingezet. Maar hé?! Hoe doen we dat voortaan met de Panini stickers van de Rode Duivels?!
Steven Dupont
Op de hoogte blijven van #WhatsNext? Volg ons op: