Spoil Engine is één van de bezigste bijen van de Belgische metalscene. De band brengt op 15 november hun nieuwe plaat ‘Renaissance Noire’ uit, de tweede met zangeres Iris Goessens. Daarop staat een song waarop Carcass-frontman Jeff Walker meebrult. Op zaterdag 16 november gaat de releaseshow door in TRAX in Roeselare. Bovendien waagde Spoil Engine zich al aan een tour door China. Wij spraken met gitarist Steven ‘Gaze’ Sanders.
Jullie nieuwe plaat heet ‘Renaissance Noire’. Wat voor een album is het geworden?
Steven ‘Gaze’ Sanders (gitarist): “Het is een beetje de renaissance, de wedergeboorte van onze band. Tijdens de eerste drie platen hadden we een mannelijke zanger en hebben we ons voornamelijk gefocust op het Belgische en Nederlandse verhaal. We kregen een platencontract bij Roadrunner, maar het internationale verhaal is een beetje uitgebleven. Dan hebben we kunnen tekenen bij Arising Empire, een sublabel van Nuclear Blast.”
“Dat is gebeurd vanaf het moment dat onze zangeres, Iris, bij de band gekomen is. Met onze vorige plaat hebben we ons meer internationaal weten te profileren. We zijn ook teruggeschakeld van vijf naar vier bandleden. Eén van onze gitaristen moest stoppen omdat hij zijn job als leerkracht niet kon combineren met de band. Eind 2018 hebben we dan besloten om even geen shows te spelen en een volledig nieuwe plaat te maken met een meer directe en hardere sound. Qua lyrics is het ook een heel mensgericht album. Bij het vorig album was er wat weinig tijd voor de muziek.”
“Iedereen in de band deed wat hij wou, zonder veel gelaagdheid. We hebben zelf onze instrumenten en zang opgenomen. Op die manier kon elk bandlid op zijn eigen tempo werken. Als je iets tijd geeft en even laat rusten, kan je er later beter over oordelen. Op het einde van de rit hebben we hulp gekregen van Henrik Udd, een award winning producer met onder andere Architects op zijn cv. In zijn studio in Zweden hebben we de mixing en mastering onder handen genomen.”
Gastvocals van Jeff Walker
De songs Riot en The Hallow zagen op voorhand al het daglicht. Hoe zijn de reacties tot nu toe?
“Riot is de binnenkomer, het eerste nummer van de plaat, en geeft goed weer hoe het album klinkt. Ik vind het niet altijd gemakkelijk om een goede videoclip te maken die een correcte representatie is van het nummer zelf. Bij Riot wordt er onmiddellijk gezegd dat het over de klimaatopwarming gaat. Het nummer en de clip gaan over het feit dat wij de moderne renaissanceschilders zijn. We schilderen objectief af wat we zien. Het gaat niet echt over de klimaatopwarming op zich, maar wel over de protesten errond. Om de dag van vandaag iets te bereiken, moet je veel lawaai maken om iets te bereiken. Wij zien wel dat er wat misconceptie rond is, maar dat is goed. Altijd leuk dat er wat discussie is en dat mensen hun mening geven.”
“Bij The Hallow hoor je hoe de rest van de plaat ongeveer zal klinken: hard, agressief en zwaarder dan de vorige plaat. Dan is er natuurlijk ook nog de zangpartij van Carcass-frontman Jeff Walker, niet onbelangrijk. Dat hebben we volledig te danken aan onze geluidsman, Chris Paccou, die voor Slayer en Carcass werkt. We kennen hem al van 20 jaar geleden, toen we zelf in de hardcorescene speelden. Heel toevallig deed hij de preproductie voor de nieuwe Carcass-plaat. Ik kreeg toen telefoon van Chris en vroeg toen of Jeff het niet zou zien zitten om een song of strofe in te zingen. Jeff zag het zitten, maar het coolste was dat hij dacht dat we in de finale productiefase zaten. In feite zaten we nog maar in preproductie.”
Als je een genre of tag op Spoil Engine zou moeten plakken, wat zou dat dan zijn?
“De vorige plaat werd echt bestempeld als metalcore. Dit keer voelen we dat niet iedereen hem in een hokje kan stoppen. Het is moderne metal met invloeden uit metalcore en traditionele heavy metal. Kortom: zware muziek. Er zit veel diversiteit en dynamiek in. Eigenlijk is het goed dat je de muziek niet echt kan categoriseren. Als we toch moeten kiezen, zeggen we moderne metal.”
Chinese tour
Wat zijn de coolste shows die jullie al gespeeld hebben?
“We hebben al vier keer op Graspop gestaan. De eerste keer was dat voor mij een beetje een ontmaagding. Twee keer Pukkelpop, dat was ook zeer cool. Maar de internationale shows, Wacken in Duitsland en MIDI in China, waren ook echt hoogtepunten. Bij China was dat zeer onverwachts. We waren vorig jaar op een Japans-Chinese tour, maar de Japanse tourbooker viel ziek dus gaf zijn Chinese collega ons tien extra shows, in China.”
“Je moet weten dat er zodanig veel mensen in China zijn dat ze daar niet wakker liggen van long-term marketing. Pas enkele weken op voorhand wisten we dat MIDI-festival het eindpunt van de tour zou zijn. Pas een paar dagen vooraf wisten we hoe groot dat zou zijn. MIDI is een soort van Lollapalooza dat van stad naar stad trekt. Nu was het voor het eerst aan zee. Dat waren echt Woodstock-toestanden.”
Hoe is het om door China te touren als metalband?
“Na de Chinese tour hadden we nog een stuk Europese tour. We vlogen van Peking naar Bordeaux. We hadden verwacht dat China kei hard zou zijn en dat daarna in Europa de verlossing zou komen, maar het was omgekeerd. We zijn zeer goed ontvangen in China en alles was tot in de puntjes geregeld. Alle hotels, zalen en apparatuur waren dik in orde. Toen we terug in Europa aankwamen, waren er goede en slechte zalen. In Milaan zijn we zelfs bestolen geweest. Voor ons was het een totaal omgekeerde ervaring. Als we de kans hebben, zouden we graag teruggaan naar China en Japan.”
Leven van muziek?
Jullie hebben naast de band allemaal jobs. Is het de bedoeling om te leven van Spoil Engine?
“Nooit. Van de muziek leven klinkt mooi, maar we weten hoe dat circuit in elkaar zit. Als je er niet van moet leven, moet je ook geen beslissingen nemen, die tegen je zin zijn, en ben je volledig onafhankelijk. Wij doen wat we willen, kiezen onze eigen nummers en hebben een heel goede relatie met het platenlabel. Als je effectief van de muziek leeft, moet er brood op de plank komen. Dan moet je soms al eens je broek afsteken.”
Toekomstplannen
Waar treden jullie het liefst op, op festivals of in zalen?
“Een cool festival kunnen we natuurlijk nooit weigeren. Alleen al de sfeer is de max. We hebben in het verleden ook al in de AB, Vorst Nationaal en in kleinere clubs gestaan. Zolang er volk, enthousiasme en party is, is het optreden geslaagd, of dat nu een groot of klein concert is. Op MIDI in China stond er 14.000 man rond de middag. Maar zij gingen volledig uit de bol.”
Wat zijn jullie plannen na de release van dit album?
“De eerste Europese festivals zijn geboekt en ondertussen zitten we bij Contra Promotion in Duitsland, de booker van Nightwish, Anthrax en Epica. De releaseshow gaat door in TRAX in Roeselare op zaterdag 16 november.”