Spoorvakbond OVS houdt vast aan staking van negen dagen; VSOA trekt zich terug

Spoorvakbond OVS houdt vast aan staking van  negen dagen; VSOA trekt zich terug
Dursun Aydemir/Anadolu Agency/Getty Images

De staking bij het spoor van negen dagen eind februari komt er wel degelijk. Het gaat wel om een heel beperkte staking, want enkele de kleine vakbond OVS doet mee. VSOA ging normaal ook aansluiten, maar zij haken af na een overleg met de directie van de NMBS.

ASTB (Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders), een vakbond van de treinbestuurders, kondigde eerder deze week aan vijf dagen te zullen staken van 23 februari tot en met 28 februari. Daarop volgde de mededeling dat OVS en VSOA zich zouden aansluiten bij de die plannen. Die twee kleine vakbonden kondigden zelfs meteen een staking van negen dagen aan, van 21 februari tot en met 2 maart.

Verzoeningsvergadering

De procedure voor een stakingsaanvraag bij het spoor vereist dat er altijd eerst een verzoeningsvergadering komt tussen vakbonden en de directie. Omdat de staking vooral gericht is tegen de nieuwe regering waren de verwachtingen daarrond klein. Toch heeft VSOA nu beslist zijn aanzegging in de trekken. Dat vernam Belga. Zij kiezen ervoor om “prioriteit te geven aan het federale overleg en het alle kansen te bieden”.

De andere twee vakbonden zetten hun stakingsplannen wel door. Het is momenteel wel moeilijk inschatten wat de gevolgen zullen zijn van de staking van ASTB en OVS, aanzien het gaat om twee kleine vakbonden. De grote vakbonden ACOD Spoor en ACV-Transcom plannen ook acties, maar daar zijn nog geen details over bekend.

Waartegen wordt er gestaak?

Momenteel kunnen treinbestuurders en treinbegeleiders met pensioen op hun 55ste, maar de federale regering wil die leeftijd optrekken tot 67 jaar, conform de wettelijke pensioenleeftijd in andere sectoren. Vanaf 2027 zou de pensioenleeftijd elk jaar met één jaar stijgen. Er wordt een overgangsmaatregel voorzien voor personeelsleden die bijna met pensioen gaan, maar uiteindelijk zou de hervorming ook een lager pensioen met zich meebrengen.

Naast de pensioenkwestie wil de regering het Belgische spoor efficiënter maken door HR Rail – de juridische werkgever van het spoorwegpersoneel – te hervormen. De regering stelt dat er binnen deze structuur te veel taken dubbel worden uitgevoerd en wil tegen 2029 zo’n 250 miljoen euro besparen.

Meer
Gisteren om 19 uurdoor Redactie
Gisteren om 16 uurdoor Redactie
Gisteren om 15 uurdoor Redactie
Gisteren om 13 uurdoor Redactie
Gisteren om 12 uurdoor Redactie
Gisteren om 11 uurdoor Redactie
Gisteren om 8 uurdoor Redactie
Lees meer...
02:00