Spotify plant nieuwe prijsverhoging, maar introduceert ook nieuwe functies

De Zweedse streaminggigant Spotify werkt aan een nieuwe prijsverhoging. Dat bevestigde copresident Alex Norstrom in een interview met de Financial Times. De verhoging zou samenvallen met de lancering van nieuwe functies en is bedoeld om de ambitieuze groeidoelstellingen van het bedrijf te ondersteunen.

Spotify bevestigde de verhoging nog niet officieel, maar Norstrom benadrukte dat prijsaanpassingen een essentieel onderdeel zijn van de strategie. Begin augustus ging de maandprijs van het Premium-abonnement in verschillende regio’s al omhoog van 10,99 euro naar 11,99 euro. Die verhoging gold onder meer in Europa, Latijns-Amerika, Afrika en Azië.

Volgens Norstrom zijn dergelijke stappen noodzakelijk om de winstgevendheid te waarborgen. Dankzij besparingsrondes en eerdere prijsstijgingen kon Spotify vorig jaar voor het eerst zwarte cijfers schrijven.

Premium moet aantrekkelijker worden

De nieuwe prijsstijging zal samengaan met extra functies die de Premium-ervaring moeten versterken. Onlangs introduceerde Spotify al een tool waarmee gebruikers overgangen tussen nummers in hun afspeellijsten kunnen aanpassen. Zo wil het bedrijf meer waarde bieden voor de hogere prijs.

Ondanks de duurdere abonnementen blijft Spotify groeien. In het tweede kwartaal van dit jaar kwamen er 18 miljoen maandelijkse actieve gebruikers bij, waardoor het totaal op 696 miljoen uitkwam. Het aantal Premium-abonnees steeg met 12 procent tot 276 miljoen. Spotify mikt op een veel groter doel: één miljard betalende gebruikers.

Meer
Lees meer...