De Zweedse streamingdienst Spotify is begonnen met het controleren van gezinsabonnementen. Het bedrijf vraagt hun gebruikers na een bepaalde tijd om opnieuw hun thuisadres in te voeren. Zo wil de streamingdienst voorkomen dat mensen gezinsabonnementen ‘misbruiken’.
Mensen die een gezinsabonnement hebben bij Spotify kunnen beter even opletten. De Zweedse streamingdienst controleert namelijk zijn gebruikers door systematisch hun thuisadres te laten invoeren. Op die manier wil het bedrijf voorkomen dat vrienden het abonnement met elkaar delen in plaats van gezinnen.
Onder hetzelfde dak
Daarvoor is het gezinsabonnement namelijk niet gemaakt. Enkel mensen die onder hetzelfde dak wonen, mogen volgens de richtlijnen van Spotify gebruikmaken van een gezinsabonnement. Je kan dan tot vijf verschillende accounts aanmaken. Zo’n abonnement kost 15 euro per maand, dus dat delen met je vrienden is niet onlogisch.
Tot nu dus, want Spotify wil dat trucje de das omdoen. Abonnees met een familiepakket moeten vanaf nu het adres opgeven waar ze wonen. “We kunnen van tijd tot tijd vragen om uw thuisadres opnieuw te verifiëren om te bevestigen dat u nog steeds voldoet aan de criteria voor deelname”, schrijft Spotify in zijn voorwaarden. Maar nergens staat hoe vaak Spotify dat opnieuw gaat vragen.
Geen reclamedoeleinden
Het bedrijf benadrukt enkel dat de locatie gecheckt wordt om te controleren of een persoon op dat adres woont. Na de registratie van een nieuwe gebruiker worden die gegevens niet opgeslagen en ook niet doorgespeeld aan derden voor reclamedoeleinden. Spotify benadrukt dat duidelijk in zijn voorwaarden.
De streamingdienst deed in het verleden wel al testen met locatiesharing. In Duitsland moesten abonnees hun adres bevestigen via e-mail waarna de gebruikers moesten doorklikken in de mail om hun GPS-locatie door te sturen. Al snel moest Spotify stoppen met die test want er kwam veel kritiek wat betreft privacy.