Muzikanten hebben het financieel niet altijd gemakkelijk, dat is algemeen geweten. Maar uit een nieuw rapport blijkt dat amper 12 procent van het geld in de muziekindustrie in handen is van artiesten.
Het rapport draagt de naam ‘Putting the Band Back Together’ en werd uitgevoerd door de op één na grootste Amerikaanse bank Citigroup. Daaruit blijkt dat, hoewel er in de VS meer dan 20 miljard dollar of ongeveer 17,2 miljard euro aan muziek uitgegeven wordt (meer dan ooit) en de inkomsten op zo’n 43 miljard dollar of ongeveer 37 miljard euro staan, krijgen alle muzikanten te samen amper 5 miljard dollar of ongeveer 4,3 miljard euro.
Toeren en streamen
In het rapport worden daar twee grote verklaringen voor gegeven. Zo toeren artiesten meer in dit digitale tijdperk en streamen consumenten liever muziek diensten zoals YouTube en Spotify.
Er staat letterlijk dit te lezen: “De muziekindustrie gaat momenteel door twee grote veranderingen. Ten eerste kiezen consumenten er steeds meer voor om muziek te huren (streamen, red.) in plaats van te kopen. Ten tweede heeft de ondergang van de fysieke muziekformats artiesten ertoe aangezet om vaker te toeren, wat de concert- en festivalsector meer geld opbrengt.”
Yep, touring is still the top way for musicians to earn money -> Musicians only received 12% of the $43 billion the music industry generated in 2017, and it mostly came from touring https://t.co/xyqHISR3Cv pic.twitter.com/bmANYE97c5
— Glenn Gabe (@glenngabe) 7 augustus 2018
Vooral jonge artiesten
Jason Bazinet, één van de onderzoekers, zei aan het Amerikaanse muziektijdschrift Rolling Stone dat het bedrag dat bij de artiesten terechtkomt “enorm laag” is en dat het rapport getuigt van “ongelooflijk veel aftroggeling”: “Als je achter al de dollars aangaat, zie je dat rond de 10 procent bij de artiesten terechtkomt. Dat is verbazingwekkend weinig.”
Hij wees erop dat de situatie vooral schrijnend is voor jonge artiesten “die niet eens de gruwelijke finesses van de muziekindustrie begrijpen”: “Ze zullen niet veel geld verdienen. Er wordt in de hele industrie veel afgetroggeld.”
Verouderde gewoontes
Volgens het rapport is het probleem dat muzikanten hun product niet direct aanbieden aan de fans en dat er in de industrie verouderde gewoontes gangbaar zijn, wat er volgens hen op wijst dat de muziekindustrie nog steeds niet voldoende aangepast is aan streaming.
Toch verdienen professionele artiesten de jongste jaren iets meer omdat ze meer op toer gaan en hun muziek steeds vaker in eigen beheer uitbrengen. Er wordt verwacht dat de muziekindustrie zich in de toekomst beter zal aanpassen aan de digital age.
I have to ask music consumers: do you believe a music industry (musicians, really) can survive on just 12 percent of generated revenue? I can’t. Or do you essentially expect music to be free? How is that fair to the artist?
— Shawn Sensiba (@shawnsensiba) 7 augustus 2018
Minder tussenpersonen
Eén suggestie van de onderzoekers is om streamingdiensten “organisch te laten transformeren in platenlabels”. Een andere suggestie is om concertpromotors te laten fuseren met streamingdiensten. De onderzoekers vinden het belangrijk dat er in de toekomst “minder tussenpersonen” zullen zijn in de muziekindustrie.
De conclusie: “Het aandeel van de inkomens van de artiesten op de totale inkomsten van de muziekindustrie stijgt, maar als je het absoluut niveau van hun inkomsten bekijkt, is het nog redelijk klein. In de meeste sectoren van de entertainmentindustrie krijgt de artiest het leeuwendeel van de winst. Maar omdat er zo veel tussenpersonen zijn in de muziekindustrie en omdat de consumptie van muziek zo gefragmenteerd is, ontvangt de artiest erg weinig als je de totale inkomsten bekijkt. De jongste twintig jaar zijn artiesten wel van 7 procent naar 12 procent gegaan van de totale inkomsten van de muziekindustrie.”
Only 12% of music industry revenues go to musicians. https://t.co/DOOLCQIZ1D A lot of people are making comfy livings off music — but it's rarely the musician.
— Ted Gioia (@tedgioia) 7 augustus 2018