Tamara Vreeken (46) en Stephanie Raber (36) van de in februari 2016 opgerichte Nederlandse Stichting HOI hebben beiden dyslexie. Ze helpen kinderen met dyslexie om hun zelfvertrouwen te laten groeien. In Nederland wordt er al gewerkt met het Amerikaanse lesprogramma van NoticeAbility. Ze willen deze methode ook in België introduceren.
Vreeken
heeft drie kinderen met een ernstige vorm van dyslexie of zoals zij
zegt “geweldig dyslectisch”. Haar kinderen kregen begeleiding
voor dyslexie en hadden hier veel baat bij. De focus ligt bij het
leren lezen en schrijven maar zij zag dat er meer nodig was.
“Faalangst is een enorm probleem bij uitgesproken dyslectische
kinderen. Ze worden dagelijks beoordeeld op wat ze niet goed kunnen.
Dan moet je wel heel sterk in je schoenen staan als je daar met
zelfvertrouwen uitkomt.” Ze vond geen centrum die én weet wat
dyslexie is én werkt aan het zelfvertrouwen van deze kinderen. Ze
ontmoette Raber en samen besloten zij om vol voor de Stichting HOI te
gaan.
Missie
HOI
– de H, O en I zijn de enige hoofdletters in het alfabet die je
ongestraft kunt draaien en spiegelen – wil een wereld creëren waarin
men de unieke manier van denken van mensen met dyslexie beter
begrijpt en waardeert. “Dyslexie is geen stoornis. Het is een brein
dat anders werkt en denkt. Het heeft zijn eigen uitdagingen en
talenten zoals ieder brein. De pech is dat de uitdagingen liggen bij
de belangrijkste onderdelen op de lagere school”, zegt Vreeken.
HOI
vindt het essentieel dat de beste lezer en schrijver uit het kind
wordt gehaald maar wél met aandacht voor de onderdelen waar zij
juist goed in zijn. Hierdoor zullen dyslectische mensen en vooral
kinderen zich niet meer ondergeschikt voelen, maar hun zelfvertrouwen
behouden en hun mogelijkheden ten volle kunnen benutten.
“We
hebben op dit moment het lesprogramma van NoticeAbility voor
kinderen, zijn bezig met een webinare voor ouders en geven
masterclasses aan remedial teachers, interne begeleiders,
zorgcoördinatoren en leerkrachten van lagere tot middelbare scholen
in Nederland. Voorts zetten we hét digitale platform over het hele
dyslexieverhaal op. Dit is er nog steeds niet. HOI gaat hier
verandering in brengen”, vertelt Vreeken.
NoticeAbility
NoticeAbility
is een non-profitorganisatie in de VS, opgericht door Dean Bragonier.
Hij is een succesvol dyslect en ontwikkelde in samenwerking met onder
andere de universiteiten Havard en Boston University een
lesprogramma. Vreeken en Raber hebben NoticeAbility naar het
Nederlands vertaald. “Dit lesprogramma leert dyslectische kinderen
meer over hun positieve vaardigheden die hun breinen ook in zich
hebben. Het is belangrijk te vertellen dat het allemaal gebaseerd is
op (neuro-)wetenschappelijk onderzoek”, vervolgt Vreeken.
Het
eerste lesprogramma van NoticeAbility heeft als thema ‘ondernemen
en innoveren’ en is voor 10- tot 14-jarige dyslectische kinderen.
De kinderen komen wekelijks samen en werken via een visueel ingericht
e-learningplatform. Er komen nog meer lesprogramma’s zoals een
‘arts’-programma en een ingenieurs- en architectenprogramma. Die
zijn nu in ontwikkeling en zijn bestemd voor wat oudere kinderen.
België
Ook
in België kan het lesprogramma van NoticeAbility worden uitgerold.
Het is zo opgezet dat het niet nodig is om een leerkracht te zijn.
Begeleiders kunnen via een e-learningprogramma worden opgeleid. Er is
ook een uitgebreid draaiboek per les, waardoor je als begeleider
exact weet wat je moet doen. Vreeken: “We staan te springen om
NoticeAbility in België te gaan uitvoeren.”
Enthousiasme
“Het is geweldig om te zien dat de kinderen zich vanaf
het moment dat ze zich herkennen in de dyslectische krachten, deze
ook gaan uitdragen en je hen er sterker door in het leven ziet gaan
staan. Ouders en leerkrachten moeten deze ook gaan herkennen en zich
ervoor inzetten.Tevens moeten ze accepteren dat sommige dingen
moeilijk blijven en andere dingen juist heel goed gaan”, zegt
Vreeken.
Kinderen met dyslexie blijken drie keer zoveel
last van schaamte en faalangst te hebben. “Hoe jonger kinderen
weten dat het oké is om dyslectisch te zijn en dat er ook goede
kanten aan zitten, hoe minder ze deze ‘bijproducten’ ervaren.
Uiteindelijk is het hun zelfvertrouwen dat belangrijk is voor een
fijn, succesvol leven en niet het opleidingsniveau of de
leessnelheid.”
Meer
informatie over HOI of het lesprogramma van NoticeAbility, vind je op
https://hoi-foundation.nl/ of mail naar: info@hoi-foundation.nl
© 2018 – StampMedia – Denise Toebak