Straks geen Bpost-PostPunten meer? Lokale winkels kunnen pakketjesstorm niet meer aan

Heel wat winkels en supermarkten zijn van plan om hun PostPunt volgend jaar te sluiten als Bpost zijn vergoedingssysteem niet aanpast. “We moeten almaar meer én grotere pakjes verwerken terwijl Bpost de vergoeding doodleuk terugschroeft”, klinkt het. Als het effectief zover komt, zou het een stap terug in de tijd betekenen voor ons land.

Ongelooflijk gemakkelijk toch, die PostPunten die Bpost in verschillende kleine en grote supermarkten, benzinestations en boekhandels heeft ingericht. Zo zijn er in ons land ondertussen al bijna 700. Naast pakketjes afhalen en versturen, kan je er ook postzegels kopen en brieven posten. Maar er dreigen veel van die punten te verdwijnen, want Bpost heeft de vergoeding verminderd, net nu ze steeds meer pakjes te verwerken krijgen.

“Maar precies de enorme groei van het aantal pakketjes zorgt voor problemen”, zegt Luc Ardies van Unizo aan de kranten van Het Mediahuis. “De behandeling vergt almaar meer tijd, terwijl Bpost de uitbaters minder wil vergoeden per pakje. Uit onze analyse blijkt dat de vergoeding voor de pakjesdienst met circa 20 procent zal dalen. En dat terwijl zo’n PostPunt momenteel niet of nauwelijks winstgevend is voor de buurtsupermarkt. Geen wonder dat steeds meer leden overwegen om hun PostPunt op te doeken.”

“Vergoeding omhoog of minder pakjes per dag”

Het aantal pakjes is in zo’n drie jaar minstens verdrievoudigd. Rond deze tijd van het jaar krijgen veel winkels zo’n honderd pakjes per dag te verwerken. En dan gaat het niet enkel om lichte pakjes van Zalando, maar ook om grote en zware pakketten, zoals een opgerold tapijt, een televisie of zakken honden- en kattenvoer.

“Eigenlijk hebben we stilaan een voltijdse medewerker nodig voor dat PostPunt”, zegt Celine Van Laecke, uitbaatster van een Spar, in de kranten van Het Mediahuis. “Maar daar raken we financieel nooit uit, zeker niet met de lagere vergoeding die we gaan krijgen. Begrijp me niet verkeerd, ik vind dit een tof initiatief en ik wil die service graag blijven aanbieden aan mijn klanten. Maar het kan toch niet de bedoeling zijn dat wij hier onze broek aan scheuren, vooral omdat die PostPunten er destijds toch gekomen zijn toen flink wat postkantoren moesten sluiten. Ofwel moet de vergoeding omhoog, ofwel moet er een plafond komen op het aantal pakjes per dag. Want anders kunnen we dit niet volhouden.”

istock

Geen concurrentie

Bpost kent de kritiek, maar voelt zich niet verantwoordelijk: “De prijsaanpassing is begin september al aangekondigd. De PostPunten krijgen nog altijd 10 à 20 cent per pakje meer dan wat ze bij de meeste concurrenten zouden krijgen.”

“Je hoort me dat niet ontkennen”, reageert Luc Ardies. “Maar dat maakt de rekening van de uitbaters nog niet. Zo’n PostPunt is een extra service aan de lokale bevolking. Als onze leden niet meer uit de kosten geraken, dan is het einde verhaal. En dan vrees ik dat ze bij Bpost pas écht een probleem hebben. Want hoe ze dan hun wettelijke dienstverlening gaan garanderen, is mij een raadsel.”