Goed nieuws voor liefhebbers van realitytelevisie vol zon, zee en relationele spanning. Het spraakmakende Temptation Island maakt in 2026 zijn comeback in Vlaanderen. Streamingdienst Streamz heeft vandaag officieel aangekondigd dat het een gloednieuw seizoen van de iconische realityreeks exclusief zal uitzenden. Daarmee worden eerdere geruchten nu ook bevestigd.
Het programma, dat synoniem staat voor dramatische confrontaties en gebroken harten, zal opnieuw een groep moedige koppels naar een tropisch paradijs vliegen. De terugkeer belooft het bekende recept te volgen dat al seizoenenlang garant staat voor vuurwerk.
Ultieme relatietest
Het concept van Temptation Island blijft even eenvoudig als boeiend. Vier koppels, die op een kruispunt in hun relatie staan, besluiten de ultieme proef aan te gaan. Ze worden van elkaar gescheiden en verblijven op een idyllische, tropische bestemming in twee aparte resorts.
Daar zijn ze echter niet alleen. Zowel de mannen als de vrouwen worden dag en nacht omringd door een zorgvuldig geselecteerde groep vrijgezelle verleiders en verleidsters. Afgezonderd van hun partners, moeten de deelnemers proberen de verleiding te weerstaan. De centrale vraag is niet óf er grenzen worden overschreden, maar wanneer en door wie. Goede voornemens, zo leert de geschiedenis, smelten vaak sneller dan een ijsblokje voor de tropische zon. Want bijna iedereen blijkt “ready to mingle, ook al is die niet single”.
Kampvuur als scherprechter
Een cruciaal en berucht onderdeel van het format is het legendarische “kampvuur”, ooit ook “vuurkamp” genoemd. Dat is het moment waarop de deelnemers, vaak na dagen – of soms één dag – van onzekerheid, beelden te zien krijgen van het verblijf van hun partner.
Deze confrontaties met de realiteit – of een zorgvuldig geknipte versie daarvan – zorgen steevast voor de meest memorabele tv-momenten, vol tranen, woede en twijfel. Na enkele vage beelden van hun partner zijn de deelnemers namelijk vaak uit op wraak, waardoor de boel volledig losbarst.
Netflix
Temptation Island is een format dat zijn succes wereldwijd heeft bewezen. Sinds de eerste editie in 2001 in de Verenigde Staten werd uitgezonden, heeft het programma navolging gekregen in meer dan twintig landen. Ook in Vlaanderen en Nederland zorgden eerdere seizoenen voor enorme media-aandacht en waren ze wekenlang het gespreksonderwerp bij de koffieautomaat.
Recent kwam zelfs Netflix met een eerste seizoen, en daar is nu zelfs een tweede in de maak. Liefhebbers zullen nog wel even geduld moeten hebben: het nieuwe seizoen wordt pas in de loop van 2026 exclusief op de streamingdienst verwacht. Details over de exacte lanceerdatum, de nieuwe locatie of de presentatoren zijn nog niet bekendgemaakt. Het is ook nog niet duidelijk of het gaat om een puur Vlaams seizoen, of een nieuwe samenwerking met Nederland.
