The Weeknd vervaagt grenzen tussen kunst en werkelijkheid in ‘Hurry Up Tomorrow’


In het kort

  • De acteercarrière van The Weeknd blijft groeien met de release van Hurry Up Tomorrow.
  • Beroemdheid kan zowel een zegen als een vloek zijn, want The Weeknd worstelt met de druk en zijn identiteit.
  • Regisseur Trey Edward Shults verkent persona’s en de neiging om het leven van beroemdheden als vlekkeloos te beschouwen.

Abel Tesfaye, bekend als The Weeknd, boekt verdere vooruitgang in zijn acteercarrière met de release van Hurry Up Tomorrow, een film waarin hij samen met Jenna Ortega en Barry Keoghan speelt. Het project, geregisseerd door Trey Edward Shults, vormt een aanvulling op Tesfaye’s gelijknamige album dat eerder dit jaar verscheen.

Tesfaye vertolkt een gefictionaliseerde versie van zichzelf. Een muzikant op de rand van een mentale inzinking, die onder begeleiding van een mysterieuze vreemdeling aan een existentiële reis begint.

Tesfaye sprak zijn bewondering uit voor het werk van Shults en toonde zich trots op de manier waarop de film in het oeuvre van de regisseur past. Hij beschreef zijn benadering van acteren als gedreven door artistieke inspiratie en gaf aan dat hij projecten nastreeft die hem op een dieper niveau raken.

Hurry Up Tomorrow

De film behandelt de druk van roem en de zoektocht naar identiteit. Thema’s waarmee Tesfaye zelf worstelt. In een interview beschreef hij roem als een veeleisende “fulltime baan” en gaf hij aan dat hij liever zijn privacy bewaart. Hij putte uit een persoonlijke ervaring – het verliezen van zijn stem tijdens een concert in het SoFi Stadium in 2022, als gevolg van psychologische stress – om zijn artistieke expressie te verdiepen. Tesfaye beschouwt falen als een waardevolle leermogelijkheid en benadrukt het belang ervan voor persoonlijke groei.

Jenna Ortega sloot zich aan bij Tesfaye’s visie op de lasten van roem. Ze stelde dat te veel stilstaan bij beroemdheid onproductief en uiteindelijk onbelangrijk is. Daarbij erkende ze het verschil in hoe muzikanten en acteurs roem ervaren, en suggereerde dat muzikanten kritischer worden bekeken omdat zij hun ware zelf openbaren via hun kunst.

Visie van regisseur Shults

Regisseur Trey Edward Shults verwacht uiteenlopende interpretaties van de film en wijst op de thematische verkenning van persona’s en de menselijke neiging om het leven van beroemdheden als vlekkeloos te beschouwen. Tijdens de afterparty van de première wist Tesfaye de aanwezigen te boeien vanuit de DJ-booth, terwijl Ortega met fans op de foto ging en Keoghan trots babyfoto’s van zijn zoon liet zien. Shults omschreef de ervaring van het werken met zijn beroemde cast als zowel vreemd als intrigerend. Hij merkte de constante aanwezigheid van beveiliging op, maar ook de oprechte warmte die de acteurs uitstraalden naar hun bewonderaars.

Ortega deelde ook haar ambitie om ooit te regisseren en onthulde dat ze al tien jaar aan een script werkt. Hoewel ze enthousiast is over het vooruitzicht, benadrukte ze dat ze zich volledig voorbereid en toegewijd wil voelen voordat ze zo’n belangrijke rol op zich neemt.

Laatste hoofdstuk van The Weeknd?

De film Hurry Up Tomorrow verschijnt op een moment waarop Tesfaye openlijk heeft gesproken over het mogelijk opgeven van zijn artiestennaam (The Hollywood Reporter), wat suggereert dat dit het laatste hoofdstuk voor The Weeknd zou kunnen zijn. Hij benadrukte echter dat de beslissing nog in overweging is, en dat hij van plan is te blijven toeren voordat hij een definitieve keuze maakt.

Meer
Lees meer...