In het kort
- Sommige reizigers gebruiken creatieve tactieken, zoals veel water drinken of humoristische opmerkingen, om door te komen.
- Passagiers die naar het toilet moeten, worden soms geblokkeerd door medereizigers die weigeren op te staan.
- Etiquette-experts benadrukken het belang van beleefde verzoeken.
Stel je voor: je zit in een vliegtuig, moet dringend naar het toilet, maar je stoelgenoot weigert op te staan. Deze ogenschijnlijk eenvoudige kwestie van beleefdheid heeft online een storm van discussie veroorzaakt. TikTok-video’s, hebben duizenden reacties opgeleverd van gefrustreerde reizigers die vergelijkbare ervaringen delen.
Watch on TikTok
Frustrerende ervaringen
Veel passagiers delen in de reacties op de TikTok-video hun eigen verhalen. Ze vertellen over stoelgenoten die weigerden op te staan, zelfs na herhaaldelijk beleefd vragen. Iemand vertelde hoe ze na 20 minuten wachten uiteindelijk over haar onverzettelijke buurman heen moest klimmen. Daarbij stootte ze spullen van zijn dienblad.
Jessica, een passagier op een zeven uur durende vlucht van Londen naar Boston, deelde een vergelijkbaar verhaal. De passagier in de middelste stoel weigerde op te staan, zelfs na herhaaldelijke verzoeken van Jessica en de passagier aan het gangpad. Uiteindelijk moest een stewardess ingrijpen om de situatie op te lossen.
Creatieve oplossingen
Sommige reizigers nemen het heft in eigen handen. Een passagier vertelde dat hij expres veel water dronk voor de vlucht en vervolgens elke 30 minuten om een toiletpauze vroeg. Een andere reiziger, op een vlucht van Kroatië naar Ierland, maakte een grapje door “toeterend” over zijn stoelgenoot heen te klimmen.
Hoewel de meeste reacties vol ongeloof en frustratie zijn, zijn er ook mensen die het recht verdedigen om de hele vlucht te blijven zitten. Een gebruiker stelde dat passagiers die een stoel hebben gekocht, het recht hebben om daar te blijven zitten, ongeacht de behoeften van anderen. Dit standpunt leidde echter tot verontwaardiging bij anderen, die vinden dat menselijk fatsoen vereist dat je iemand naar het toilet laat gaan.
Tips van etiquette-experts
Etiquette-experts benadrukken het belang van beleefdheid. Pamela Eyring, voorzitter van The Protocol School of Washington, adviseert om voorover te buigen, te glimlachen, oogcontact te maken en beleefd te vragen: “Wilt u mij excuseren?” Vervolgens kun je je veiligheidsgordel losmaken en opstaan als non-verbale aanwijzing dat je erdoorheen wilt. Dit meldde ze aan de New York Post.