Ongeveer een kwart van de titels die de voorbije vijf jaar in de wereld van film en televisie zijn uitgebracht en die naar verwachting een populariteit op langere termijn zullen uitbouwen, zijn producties van het streamingplatform Netflix. Dat plaatst Netflix op gelijke hoogte met Disney en WarnerMedia bij de productie van waardevolle content voor de langere termijn.
Dat blijkt uit een rapport van onderzoeker Ampere Analysis.
Originals
“De Netflix Originals zijn in de maandelijkse lijst met meest populaire programma’s met een groter aantal titels vertegenwoordigd dan de portfolio’s van andere streamingplatformen”, merken de onderzoekers op. “Netflix had met zijn producties de voorbije twee jaar consequent minstens 31 procent van de meest populaire titels in portefeuille.”
“Het vermogen van het streamingbedrijf om succesvolle content te creëren, vormt duidelijk een alternatief voor de traditionele franchises. Dat geldt vooral voor televisieshows, die in de topsuccessen van Netflix een aandeel van 79 procent hebben.”
“Sinds het midden van het voorbije decennium heeft Netflix de productie van originele content agressief opgevoerd”, stipt Ampere Analysis nog aan. “Zes jaar geleden telde die portefeuille 124 titels. Vorig jaar was dat pakket echter al uitgegroeid tot meer dan 2.000 producties.”
The Crown
“Bij de creatie van content die over een lange periode een grote populariteit kan genieten, heeft Netflix zich naast de grote mediagroepen Disney en WarnerMedia geschaard. Series zoals The Crown en Stranger Things die door Netflix op de markt worden gebracht, zullen de tand des tijds wellicht evengoed doorstaan als titels uit universums zoals Marvel of Star Wars van Disney of Harry Potter van WarnerMedia.”
“De concurrentie op de streamingmarkt is sterk toegenomen met nieuwkomers die elk ook met eigen originele content succes hopen te boeken”, benadrukt analist Rahul Patel. “Zij zullen onder meer een aantal producties die eerder aan Netflix werden gelicentieerd, voor hun eigen platformen terugvorderen.”
“Maar als de dominante partij op de streamingmarkt, die bovendien op een steeds grotere portfolio kan rekenen, heeft Netflix een merk en een marktpositie opgebouwd die voor concurrenten momenteel onbereikbaar zijn.”