UNESCO trekt aan de alarmbel: “Schoolmaaltijden moeten gezonder en voedzamer”

UNESCO trekt aan de alarmbel: “Schoolmaaltijden moeten gezonder en voedzamer”
Max Fischer via Pexels

Slechts een handvol landen hanteert richtlijnen voor wat kinderen op school te eten krijgen. Nochtans tonen recente studies aan dat een uitgebalanceerde lunch op school cruciaal is voor de ontwikkeling én het leervermogen van leerlingen. UNESCO roept daarom op tot dringende actie.

Gezonde voeding op school is geen luxe, maar een noodzaak. Dat zegt Audrey Azoulay, directeur-generaal van UNESCO. Volgens haar speelt de kwaliteit van schoolmaaltijden een sleutelrol in zowel de fysieke als mentale ontwikkeling van kinderen. En dat is uiteindelijk ook van invloed op hun schoolprestaties.

Uit een UNESCO-studie uit 2023 blijkt dat leerlingen die toegang hebben tot voedzame maaltijden niet alleen gezonder zijn, maar ook betere resultaten behalen. Ze zijn vaker aanwezig in de klas en presteren academisch sterker. Kortom: goed eten betekent beter leren.

Alarmerend gebrek aan regels

Toch ontbreekt het wereldwijd aan duidelijke voedingsnormen voor schoolmaaltijden. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van UNESCO, Education and Nutrition: Learn to Eat Well. Slechts een fractie van de landen heeft concrete richtlijnen of wetten over wat kinderen op school mogen eten.

Dat gebrek aan regelgeving komt op een moment dat de wereld geconfronteerd wordt met twee schijnbaar tegengestelde problemen: ondervoeding én een stijgend aantal kinderen met obesitas. Zonder ingrijpen dreigt dat spanningsveld alleen maar groter te worden.

Inspirerende voorbeelden

Toch zijn er landen die wél het goede voorbeeld geven. Brazilië past zijn nationale schoolvoedingsprogramma aan om ultrabewerkt voedsel te bannen. In China worden meer groenten, melk en eieren geserveerd, wat niet alleen de gezondheid van kinderen verbetert, maar ook hun aanwezigheid op school verhoogt.

In Nigeria zorgt het ‘Home-Grown School Feeding Programme’ voor een dagelijkse, uitgebalanceerde maaltijd op basisscholen. Dat heeft geleid tot een stijging van het aantal inschrijvingen. En in India laat het gebruik van verrijkte biologische parelgierst in schoolmaaltijden positieve effecten zien op de cognitieve ontwikkeling van jongeren.

Vers, lokaal en educatief

UNESCO roept overheden op om schoolmaaltijden te baseren op verse, lokale producten en het gebruik van suikerhoudende of sterk bewerkte voeding te beperken. Ze pleiten er ook voor om voedseleducatie op te nemen in schoolcurricula, zodat kinderen al op jonge leeftijd leren wat gezonde voeding betekent.

Daarnaast ontwikkelt UNESCO tools en trainingen voor leerkrachten en beleidsmakers, en zet het zich actief in via de Coalition for School Meals. Die coalitie streeft ernaar om elk kind op school minstens één voedzame maaltijd per dag te bieden.

Om de boodschap kracht bij te zetten, schakelt UNESCO ook culinaire zwaargewichten in. Sterrenchefs Mauro Colagreco en Daniel Humm werden benoemd tot Goodwill Ambassadeurs.

Meer
Lees meer...
03:00