Het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen is tijdens de eerste negen maanden van dit jaar met 16 procent gestegen vergeleken met 2021, blijkt uit recente cijfers van verkeersinstituut Vias.
‘All for Zero’-doelstelling ver buiten bereik: aantal verkeersdoden in België stijgt met 16 procent
Waarom is dit belangrijk?
De federale overheid lanceerde begin dit jaar een ‘All for Zero’-doelstelling, gericht om het aantal verkeersdoden tegen 2030 te halveren en tegen het midden van deze eeuw tot nul te brengen. Maar daar lijkt het land tot nu toe niet in te slagen.De essentie: Het aantal verkeersdoden op de Belgische wegen is dit jaar toegenomen.
- Daarmee komt de teller de eerste negen maanden van dit jaar op 326 te staan, een toename van 16 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
- Verder merkt verkeersinstituut Vias een verontrustende tendens op bij fietsers, waarbij er geen verschil is tussen de klassieke of elektrische variant. Het aantal ongevallen met elektrische steps is het meest verontrustend, met bijna een verdubbeling van de cijfers.
- Ook het aantal letselongevallen nam dit jaar fors toe. Volgens verkeersinstituut Vias wordt het beter beschermen van kwetsbare weggebruikers daarom “de belangrijkste uitdaging van onze verkeersveiligheidspolitiek”, klinkt het in Het Nieuwsblad.
De cijfers
- Het aantal verkeersdoden in Vlaanderen steeg dit jaar van 166 tot 171. In Brussel gaat het om slechts 7 gevallen (+2), en in Wallonië was de stijging het grootst; het aantal verkeersdoden steeg er van 109 naar 148.
- Het aantal letselongevallen steeg eveneens; 17.320 in Vlaanderen (+13 procent), 7.489 in Wallonië (+6 procent) en 3.059 in Brussel (+21 procent). Voor dat laatste is dat het hoogste aantal de afgelopen 10 jaar.
- De hoeveelheid ongevallen met een elektrische step is het meest verontrustend: het aantal steeg met bijna 90 procent van 698 naar 1.305 gevallen. “Dat zijn er vijf per dag”, klinkt het.
(fjc)