De helft van de Vlamingen kent de regels rond nieuwe vervoersmiddelen, zoals speedpedelecs en elektrische steps, onvoldoende. Dat blijkt uit een onderzoek van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV), waarover onder meer de kranten van De Persgroep schrijven. Daarom komen de regels aan bod in de Grote Verkeersquiz.
De enquête werd eind juni uitgevoerd bij 900 Vlaamse weggebruikers tussen 16 en 65 jaar. Ook in coronatijden winnen speedpedelecs en elektrische steps aan populariteit. Toch is het bijzonder slecht gesteld met de kennis rond de regels rond de nieuwe vervoersmiddelen.
Zo weet amper 53 procent van de ondervraagde Vlamingen dat je met een speedpedelec niet verplicht op het fietspad moeten rijden wanneer de snelheidslimiet op de baan 50 kilometer per uur of minder bedraagt. 18 procent twijfelt en 29 procent van de ondervraagden denkt (foutief) dat je met een speedpedelec altijd op het fietspad moet rijden.
Elektrische step
Amper 54 procent is er dan weer van op de hoogte dat je met een elektrische step niet op het trottoir mag rijden als je sneller dan stapvoets rijdt. 20 procent twijfelt en 26 procent denkt foutief dat dat wel toegestaan is.
Grote Verkeersquiz
Vanaf donderdag 15 oktober biedt de Grote Verkeersquiz mensen de gelegenheid om hun verkeerskennis up to date te brengen. Je kan tot 15 november deelnemen aan de wedstrijd op degroteverkeersquiz.be. Deelnemers krijgt tien meerkeuzevragen voorgeschoteld. Per correct antwoord kan je één punt scoren. Wie 7 op 10 of meer haalt, kan een elektrische fiets of een andere prijs winnen. Je kan de test zo vaak afleggen als je wil en je krijgt elke keer andere vragen op je bord.
Aangepaste prijzenpot voor bedrijven
Daarnaast kunnen bedrijven ook hun medewerkers gezamenlijk laten deelnemen aan de quiz. Net zoals de vorige jaren bestaat er voor hen een aparte formule met een aangepaste prijzenpot. Na afloop van de wedstrijd ontvangt ieder bedrijf een volledig overzicht met het aantal deelnemers, het gemiddelde van alle resultaten, de vragen die het vaakst goed of fout werden beantwoord en de namen van de beste deelnemers.
Vorig jaar waren er meer dan 100.000 unieke deelnemers aan De Grote Verkeersquiz. Doet Vlaanderen het dit jaar beter?