Internetfraude blijft een groot probleem in ons land. Als je slachtoffer was van oplichting via het internet, is het niet altijd duidelijk bij wie je moet aankloppen. Vooruit wil daarom dat er een centraal meldpunt komt. Business AM sprak erover met Meryame Kitir, federaal parlementslid.
Beluister hier het volledige gesprek met Meryame Kitir:
In het nieuws: Het parket van West-Vlaanderen besliste onlangs om internetfraude onder de 2.500 euro niet langer te vervolgen wegens gebrek aan tijd. Ons land kent een verscheidenheid aan diensten die strijden tegen internetfraude, op verschillende niveaus. Vooruit hoopt dit aan te pakken door een centraal meldpunt op te richten.
- Kitir legt uit: “De cyberveiligheid in België is zeer versnipperd. We hebben heel veel verschillende diensten die actief zijn op internetfraude. Doordat ze versnipperd zijn, wordt het vaak heel moeilijk om die netwerken in kaart te brengen. Daarom pleiten wij ervoor om één centraal aanspreekpunt te hebben waar de consumenten voortaan hun klacht kunnen indienen.”
- “We hebben het centrum voor cyberveiligheid, de lokale politie, de federale politie en de FOD Economie. Deze verschillende overheidsdiensten werken allemaal langs elkaar, waardoor een slachtoffer van internetfraude naar drie verschillende overheidsdiensten moet gaan voor je echt geholpen kunt worden.”
- “Vooruit heeft een resolutie ingediend in het parlement. Zodat de consument bij één punt terecht kan en zodat al die verschillende diensten van elkaar op de hoogte zijn en zo dubbel werk vermijden. Maar vooral ook veel sneller, zodat we internetfraude in kaart kunnen brengen”, besluit Kitir.
(evb)