Is de NMBS verplicht om je thuis te krijgen als de laatste trein is afgeschaft? Als je in een boerengat woont, heb je ’t je sowieso al eens afgevraagd. Het antwoord is nochtans opvallend simpel: ja. Wie een ticket heeft, maar geen trein meer, wordt naar huis gebracht, maar mensen die aan een klein station staan, hebben wel een probleem.
Je staat in een station, je moet de laatste trein hebben, maar die blijkt afgeschaft. Wat nu? Bel je iemand om je te komen halen of moet de NMBS je eigenlijk op je eindbestemming krijgen? “Wij moeten voor mensen met een geldig vervoersbewijs inderdaad vervoer naar huis voorzien”, zegt Bart Crols van NMBS aan onze redactie.
Dat wil zeggen dat als je laatste trein gecanceld wordt, je best een personeelslid aanspreekt. In een groot station is dat meestal geen probleem. Ook als je bijvoorbeeld op de app ziet dat de laatste trein niet meer rijdt, kan je de treinbegeleider een waarschuwing geven. Hij of zij helpt je dan verder.
Taxi voorschieten
Soms is het niet mogelijk om nog een trein om te leiden, dan wordt er bijvoorbeeld een taxi ingelegd. Die wordt betaald door de NMBS en kan je naar je eindbestemming brengen, of eventueel naar het station waar je een overstap moet maken. Als dat geen opportune oplossing is, kan de NMBS ook een overnachting betalen.
Maar wat doe je dan als je geen personeel kan vinden? In een klein station, een op- of afstaphalte, is er vaak zelfs geen stationsgebouw meer, laat staan personeel. Of de stations gaan dicht rond acht uur, lang voor de laatste trein passeert? Ook dan kan je een taxi bellen, maar dat kan voor problemen zorgen. “Het is heel belangrijk dat je je bonnetjes bijhoudt, zodat je kan bewijzen dat het echt nodig was om een taxi te bellen.”
Geld terug
Via de klantendienst van de NMBS kan je dan je geld terugkrijgen, maar wie goed heeft opgelet, ziet ook meteen dat je dus wel dat geld moet voorschieten. Een ritje met een taxi is sowieso niet de goedkoopste optie, als je laatste trein een intercity is, zit je dus met een probleem. Want Gent-Antwerpen, dat kost je zo’n 95 euro: dat heeft niet iedereen zomaar los op z’n rekening staan. En misschien kan je dat bedrag ook helemaal niet een paar dagen missen.
Een hulplijn voor gestrande reizigers is er ook niet. Een taxi bellen is dus vaak de enige optie die vastgelopen pendelaars hebben. Tenzij je even je moeder kan bellen natuurlijk. Goedkoper, maar je krijgt ’t niet terugbetaald.
Gestrand in Wijgmaal. Verplicht om te liften naar Leuven. Thanks @NMBS pic.twitter.com/0SQqRb32rQ
— Carolien Coenen (@CarolienCBA) 26 februari 2016