Werelderfgoed files: de marketing boemerang

Onze spoorweg lanceert een geniale campagne, waarmee ze onze files catalogeert als werelderfgoed. Uiteindelijk moet ze opletten voor het boemerangeffect van deze practical joke. Want de vertragingen van de NMBS behoren ook tot werelderfgoed.

Elke ingenieur kan lyrisch worden over hoe die ijzeren wielen op ijzeren rails de wrijvingsweerstand van de banden minimaliseren, maar … vanaf 60km/u gaat de energie eerder verloren aan ‘luchtweerstand’. De trein zorgt gewoon dat iedereen in een rij achter elkaar zit. Een volzette trein is inderdaad een efficiënter vervoersmiddel dan een pendelende wagen met 1 chauffeur. Maar een moderne energiezuinige volzette wagen verslaat gerust op alle manieren de trein …

Wie onze treinen bekijkt, ziet in feite werelderfgoed aerodynamica

En werelderfgoed remafstand: een auto staat van 100km/u naar 0km/u stil op 30m, een vrachtwagen staat stil op 50m, een trein heeft 1000m nodig

Investeringen in de snelwegen

Als we Nederland en Vlaanderen vergelijken, dan lijken onze investeringen in de snelwegen inderdaad werelderfgoed onderinvestering. Om 6 keer minder passagierskilometers te vervoeren, krijgt de spoorweg 10 keer meer budget. Een factor 60 discriminatie per vervoerde persoon per kilometer … Onze Vlaamse snelwegen zijn de helft korter dan de Vlaamse spoorwegen, en vervoeren tien keer meer personen. De Vlaamse snelwegen worden onderhouden voor een habbekrats vergeleken met de spoorwegen.

En ja die situatie is niet normaal, want Nederland doet dat beter. Nederland heeft meer snelwegen per inwoner, investeert meer in onderhoud van haar wegnetwerk per inwoner, voor evenveel persoon-vervoer-kilometers per inwoner.

Nederland heeft minder spoorweg per inwoner, onderhoudt zijn spoorwegnetwerk meer dan de helft goedkoper dan België en jawel België vervoert dankzij haar royaal subsidiebeleid 1/3 meer personen. De vraag is natuurlijk: worden die persoon-vervoer-kilometers forfaitair geraamd of effectief gemeten? In de forfaitaire case, kan de spoorweg niet eens bewijzen dat ze meer mensen vervoeren, en zijn de cijfers nog hallucinanter.

Als drones de wereld rondvliegen

Als Google auto’s op de baan stuurt zonder chauffeur, als drones de wereld rond vliegen zonder piloot, is het een mirakel waarom de spoorweg uberhaupt machinisten nodig heeft? Mij lijkt het bedrijf overgesyndiceerd. Door syndicale acties is de denkpiste van zelfrijdende treinen een ‘non-optie’. Twintig jaar na een tragisch seinongeval, werd beslist dat spoorwegen moesten uitgerust worden met automatische remsystemen. Twintig jaar later is dat plan nog altijd niet gefinaliseerd … In die tijd is voor auto’s de collision-detect en brake-assist zo goed als standaard geworden in de middenklasse wagens.

Dit noopt mij tot de conclusie: wie kijkt naar de spoorwegen, kijkt dus naar werelderfgoed beschutte werkplaats tewerkstelling.

Een zelfrijdende google-car en ubertaxi’s wordt de NMBS zijn grootste nachtmerrie. Want pendelende elektrische wagens, opgeladen met zonnepanelen en gestuurd door een ‘uber-website’ geven een perfecte dienstverlening van deur tot deur.

Onze spoorwegen staan voor werelderfgoed vertragingen en ’t is zogenaamd niet hun schuld. En ja het moest ervan komen, de reactie heeft één dag geduurd.

www.vertragingenzijnerfgoed.be