Wij lieten ons rijgedrag beoordelen door AXA’s Drive Key, en dit is hoeveel we bespaarden op onze autoverzekering

Een autoverzekering die je beloont voor goed rijgedrag, het idee klinkt fantastisch. Eind februari kwam AXA op de proppen met zo’n verzekering voor jongeren. Het enige wat je moet doen is een Drive Key in je auto installeren, een soort zwarte doos die informatie over je ritten bijhoudt. Via een app wordt je rijscore voortdurend berekend, en op basis daarvan wordt bepaald hoeveel je voor je verzekering betaalt. Wij lieten zo’n Drive Key in onze eigen auto plaatsen.

Voor jonge chauffeurs is een autoverzekering de laatste tijd een dure onderneming geworden. Vanuit het oogpunt van de verzekeraar is dat logisch, want het zijn de twintigers die statistisch nog altijd het grootste risico lopen om betrokken te zijn bij een dodelijk ongeval. Maar voor jongeren zelf is dat onbegrijpelijk aangezien net zij het financieel minder breed hebben. Daardoor klinkt het idee van AXA wel heel aantrekkelijk: via een app je ritten laten beoordelen op hoe veilig je gereden hebt, en chauffeurs die hoog scoren een serieuze korting op het tarief van de autoverzekering geven. Zelf zit ik niet meer in de categorie die hiervoor in aanmerking komt, maar alleen al de techniek die de verzekeraar hiervoor gebruikt is boeiend genoeg om er een aantal testritten mee te maken.

Tot 50 procent korting

Iedereen die beslist om het systeem te gebruiken, krijgt overigens al een korting van 20 procent op z’n verzekering. Maar die kan oplopen tot 30, 40 en zelfs 50 procent op basis van de score die je behaalt. Dat betekent dus dat je ook met een onveilig rijgedrag winst maakt, maar dat is niet de bedoeling van AXA. De verzekeraar stelt dat ze jongeren wil aanzetten om na te denken over de manier waarop ze rijden en er vervolgens iets uit leren.

Een nobel doel en eigenlijk wel nuttig, want als je de app downloadt, zie je meteen de criteria waar naar wordt gekeken. Vier parameters staan centraal: hoe snel de chauffeur optrekt of gas geeft, hoe hij de wagen in de bochten stuurt, of hij op tijd remt en hoe hard hij dus op het rempedaal moet gaan staan, en of hij overal de snelheidslimiet respecteert. Behalve die laatste parameter zijn dat wel dingen waar je als jonge (en ook ervaren) chauffeur niet altijd stil bij staat, en een paar uur in de rijschool zijn dan ook snel vergeten wanneer je vrij bent om met de auto te rijden.

EPA

Maar ook voor een iets meer ervaren chauffeur is het wel interessant om te zien hoe je op die parameters scoort en welke werkpunten je rijgedrag nog kunnen verbeteren. De Drive Key is een kleine chip die in de zogenaamde diagnose-aansluiting van je auto wordt aangesloten, beter bekend als de OBD-poort. Langs die weg heb je toegang tot allerlei informatie over je auto. De poort kan op verschillende plaatsen zitten, afhankelijk van het merk, maar daarover biedt AXA je online de nodige uitleg.

In mijn wagen zit de poort ergens goed verstopt onder het stuur, waardoor je ze tijdens het rijden ook nooit ziet zitten. Vervolgens moet je de app op je smartphone installeren. En om je rijgedrag te testen moet je ook een verbinding met bluetooth maken. Op die manier staat de chip in contact met je toestel. Uiteraard heb ik tijdens mijn eerste rit meteen de neiging om mijn score te gaan checken wanneer ik even voor een rood verkeerslicht sta, maar om afleiding te voorkomen krijg je die informatie alleen op het einde van de rit te zien.

Bochten en gas geven

Die eerste rit gaat van de hoofdzetel van AXA in Watermaal-Bosvoorde naar Vilvoorde. En door de files stuurt de gps me een keer niet langs de snelweg, maar langs andere wegen rond Brussel. Dat betekent vaak stoppen en gas geven, maar de snelheidslimiet haal ik zelden, dus die parameter moet al zeker goed zitten. Uiteraard besteed ik nu even meer aandacht aan al die factoren die een rol spelen in de beoordeling van de rit, dus heb ik er een goed gevoel bij wanneer ik mijn bestemming nader.

AXA

Ik parkeer de auto en ben enkele minuten binnen wanneer het rapport op mijn smartphone verschijnt. Met 74 procent heb ik geen slechte start genomen. Uiteraard was de score op de snelheidslimiet bijna perfect, maar niet alles was even rooskleurig. Ik had meermaals te snel opgetrokken en ook de bochten heb ik volgens de app te bruusk genomen. Een paar keer moest ik ook te hard op de rem gaan staan, maar dat zouden we nog aan het hectische Brusselse verkeer kunnen toeschrijven.

De volgende dagen zijn deprimerend, want hoe meer ik erop let, des te meer mijn totaalscore achteruit lijkt te gaan. Vooral het optrekken en het bochtenwerk blijven pijnpunten. Plots is mijn gemiddelde onder de 70 procent gezakt, waardoor ook de korting op de autoverzekering een categorie lager ligt. Tussen een score van 60 en 69 procent krijg je 30 procent korting, tussen 70 en 79 procent is dat 40 procent korting. Het ultieme doel van 80 procent of meer, waarmee je aan de helft van de prijs wordt verzekerd, ligt heel ver weg.

Rijstijl bijsturen

Gelukkig laten ze je niet aan je lot over en kan je via de app of op de site van de AXA driveXperience tips bekijken om je rijstijl te verbeteren. Aangezien de snelheidslimiet geen probleem is, moet ik vooral de andere parameters even onder de loep nemen. Plots komen die lessen voor dat theoretische rijexamen weer naar boven. Wat het bochtenwerk betreft, moet je nog voor het ingaan van de bocht zachtjes remmen zodat je niet te snel rijdt. Pas bij het uitgaan van de bocht mag je geleidelijk aan weer gas geven. Het is duidelijk niet eenvoudig om die regel consequent in de praktijk om te zetten.

Istockphoto

Dan is er het gas geven. Ook ik ga al eens te snel op het gaspedaal staan, waardoor de wagen sneller optrekt dan nodig is. Maar ik vind mezelf daar ook niet extreem in. Terwijl de score van het bochtenwerk geleidelijk aan verbetert, blijft de beoordeling hier de volgende ritten vrij slecht. Zelfs wanneer er vanuit de wagen achter mij gefrustreerde blikken komen omdat ik te traag optrek, volgt voor deze parameter toch altijd weer een beoordeling die ergens tussen 50 en 70 procent ligt. Kan het zijn omdat mijn wagen een automaat is die je iets moeilijker kunt manipuleren wanneer hij optrekt? De score is geen drama natuurlijk, maar wel een pijnpunt dat het gemiddelde toch naar omlaag haalt.

Het resultaat

Na twee weken testen heb ik mijn gemiddelde weer naar 72 procent kunnen opkrikken. Hierna besluit ik de test af te ronden, wetende dat die 80 procent bijna onhaalbaar is. Voor mezelf, of is dat voor iedereen zo? Dat valt op basis van één testpersoon niet te beantwoorden, maar de lat om die 50 procent korting binnen te rijven ligt erg hoog. Dus zo blijft het bij 40 procent, en zelfs al zou ik weer onder die 70 sukkelen, dan nog geeft de verzekering mij een fraaie 30 procent korting. Toch mooi meegenomen voor iemand die net met een auto begint te rijden.

Stel dus dat je op jaarbasis pakweg 1.500 euro zou moeten betalen voor je autoverzekering, dan blijft daar in mijn geval nog 900 euro van over. Interessant is het dus zeker wel, al blijft het een goede reflex om verschillende verzekeraars te raadplegen om de beste prijs te bekomen. De AXA driveXperience is sowieso een leuke methode om je rijgedrag te monitoren, iets wat weinig chauffeurs doen nadat ze hun rijbewijs in handen hebben gekregen. Maar als je de parameters goed benadert, dan is dat niet enkel goed voor je bankrekening, ook je veiligheid en die van anderen hangt daarvan af.

Istockphoto

Conclusie

Eerdere experimenten met zo’n miniversie van een zwarte doos hebben al uitgewezen dat de invloed op het rijgedrag na enkele maanden alweer verdwenen is. Afwachten dus of ze bij AXA merken dat chauffeurs echt hun best doen om hun rijgedrag te blijven verbeteren. Bovendien moet er voortdurend aan het systeem en aan de app worden gesleuteld. Zo ben ik ook zelf wel een paar foutjes tegengekomen, bijvoorbeeld wanneer de score op de snelheidslimiet plots slecht bleek te zijn, terwijl ik er zeker van ben nergens te snel gereden te hebben. Af en toe haperde de app ook wel even waardoor een rit niet werd opgenomen, al had ik toen wel nog een versie met de nodige bugs die kort daarop zijn weggewerkt.

Het concept spreekt dus wel aan, en kan mits een paar verbeteringen zeker een interessante formule voor chauffeurs worden. Het is bijna spijtig dat mensen die al een tijd hun rijbewijs hebben niet op de kar kunnen springen. Maar voor jongeren is het een goede manier om iets aan die torenhoge premies te doen. Je moet tussen 18 en 24 jaar zijn, of tussen 25 en 29 jaar met een rijbewijs dat minder dan een jaar oud is. En natuurlijk moet je ook een recente gsm hebben die apps kan lezen, maar dat zal waarschijnlijk meestal geen probleem zijn. Daarna is het aan jou om te bewijzen dat je als chauffeur op de baan onderscheiding kunt halen. Of wie weet zelfs grote onderscheiding.

Istockphoto