Zoveelste parkeerklucht in Gent! Je kan terug SMS-parkeren… maar hoe! 

Het SMS-parkeren maakt vandaag zijn comeback in de Arteveldestad. Mooi, zou je denken. Maar nu al zijn er een hoop factoren die het nieuwe Gentse SMS-parkeren verschrikkelijk ingewikkeld maken. Ook is het nog onduidelijk of je als automobilist goedkoper af bent als je je parkeerplaats per SMS betaalt.

1 stad, 4 bedrijven

Om te beginnen heeft de Gentse mobiliteitsdienst het SMS-parkeren in handen gegeven van niet één maar vier aanbieders: 4411, Woosh, Yellow Brick en Parkmobile. Volgens Merijn Grauweloose van het Mobiliteitsbedrijf is dat uniek in Gent.

De beslissing kwam er omdat vier verschillende bedrijven die met elkaar concurreren de prijs van het SMS-parkeren lager zou krijgen dan één bedrijf dat zelf de prijs bepaalt.

iStock

Technische problemen

Op dit moment het je nog niet veel keuze in aanbieders van SMS-parkeren. Drie van de vier bedrijven kampen namelijk nog met technische problemen. Enkel 4411 is up-and-running. Woosh, Yellowbrick en Parkmobile krijgen elk nog 10 dagen om hun technische problemen van de baan te ruimen

iStock

Abonnement betalen om te mogen sms’en voor parking?

De boodschap voor de financieel bewuste parkeerder is dus: bepaal welke formule van de 4 voor jou het voordeligst is. Volgens de bedrijven in kwestie is SMS-parkeren sowieso goedkoper omdat je enkel betaalt voor de tijd dat je effectief geparkeerd staat en niet langer. Maar zo eenvoudig is het niet …

Yellow Brick vraagt een registratiepremie van 10 euro om gebruik te maken van hun service, bij ParkMobile betaal je 2,5 euro abonnementsgeld per maand. De andere twee aanbieders rekenen geen ‘werkingskosten’ aan. Bij Woosh betaal je 23 cent per transactie, bij de anderen bedraagt dit 15 cent. Maal twee, want je krijgt zowel een sms bij het begin als een bij het afsluiten van jouw parkeertijd. Da’s dus bovenop je parkeergeld natuurlijk. Ook werkt Woosh enkel via de bijhorende app en niet per SMS.

De prijs van het parkeren zelf en de extra kosten worden aangerekend op de telefoonfactuur. De bedrijven zelf mogen alleszins niet klagen. Zij krijgen 6 procent van de parkeerkost.

iStock