De meest recente internationale onderwijsstudies tonen een verontrustende daling in de prestaties van Vlaamse leerlingen, vooral op het vlak van wiskunde en wetenschappen. Minister van Onderwijs Zuhal Demir noemt deze resultaten onaanvaardbaar en stelt dat dringende maatregelen noodzakelijk zijn om de kwaliteit van het Vlaams onderwijs te waarborgen. De hervormingen starten in het basisonderwijs, waar de nadruk komt te liggen op kernvakken zoals wiskunde en Nederlands.
“Als we onze kinderen een betere toekomst willen bieden, moeten we de basis versterken”, zegt Vlaams minister van Onderwijs Zuhal Demir (N-VA). Ze kondigt aan dat nieuwe minimale leerdoelen zullen worden ingevoerd, met een sterke focus op kennisverwerving en essentiële vaardigheden.
Nieuwe leerdoelen en tijdelijke curricula
De hervormingen richten zich op het verbeteren van woordenschat, begrijpend luisteren en probleemoplossend vermogen. Volgens Demir is de basisschool geen kinderdagverblijf, maar een plek waar leren centraal moet staan. Daarom zullen alle basisscholen tijdelijke curricula implementeren, gericht op wiskunde en Nederlands, totdat de nieuwe leerdoelen formeel worden ingevoerd.
De vooruitgang van leerlingen zal strikt worden gemonitord via bestaande evaluaties zoals de Vlaamse centrale examens en de Koalatest. Hiermee wil de regering de effectiviteit van de hervormingen meten en waar nodig bijsturen.
Lerarenopleiding en onderwijsinspectie onder de loep
Een belangrijk onderdeel van de hervormingen is de vernieuwing van lerarenopleidingen. Demir pleit voor meer aandacht voor pedagogische technieken, klassenmanagement en vakinhoudelijke expertise. Daarnaast krijgt de onderwijsinspectie een cruciale rol bij het opvolgen van de naleving van de nieuwe leerdoelen. Scholen zullen worden beoordeeld op hun inzet om een kennisrijk curriculum te bevorderen.
Taal als sleutel tot succes
Een opvallend punt uit het internationale onderzoek is de positieve impact van het thuis spreken van Nederlands op schoolprestaties. Leerlingen die thuis Nederlands spreken, scoren beter in wiskunde en wetenschappen dan hun leeftijdsgenoten. Demir benadrukt daarom het belang van taal en gemeenschap in het verbeteren van academische resultaten.
Zuhal Demir sluit af met een duidelijke boodschap: “We moeten de lat hoger leggen voor alle leerlingen. Alleen door samen te werken met leerkrachten, ouders en andere betrokkenen kunnen we de onderwijskwaliteit in Vlaanderen verbeteren.” De hervormingen staan gepland om stapsgewijs te worden uitgerold.