11 boeiende weetjes als opwarmertje voor de LEGO Movie

11 boeiende weetjes als opwarmertje voor de LEGO Movie

Een van de grootste blockbusters van dit jaar wordt een film die helemaal uit LEGO-blokjes is opgebouwd. De LEGO Movie maakte in de Verenigde Staten de verwachtingen al waar en binnenkort is België aan de beurt. Deze leuke weetjes kunnen je misschien al opwarmen voor de film.

1. Alles is uit LEGO-blokjes gemaakt

Niet alleen de figuurtjes zijn in de LEGO-fabriek vervaardigd, het hele landschap is gebouwd met LEGO-stukjes. Zelfs speciale effecten, zoals water, laserstralen, explosies, ijs en rook zijn met LEGO-blokjes tot stand gebracht. “We wilden nationale elementen uit stenen bouwen op een manier zoals niemand ze ooit gezien heeft op het grote scherm”, zegt producer Dan Lin.

2. Bijna 4 miljoen blokjes

De statistieken van deze film zijn indrukwekkend: er zijn 3.863.484 unieke blokjes gebruikt, sommigen zijn in andere scènes gerecycleerd. Maar als je de hele film eigenhandig zou willen bouwen, dan heb je 15.080.330 LEGO-blokjes nodig. De film telt voorts 183 minifiguurtjes, waarvan sommigen de jeugdfavorieten van de makers waren.

3. Beter dan Apple

Een topfilm maken van je product en zo overal aandacht en reclame krijgen. Reken maar dat LEGO de investeringen dubbel en dik zal terugverdienen. Product placement heet dat in vaktermen. LEGO stond tien jaar geleden nog op de rand van de afgrond, maar was vorig jaar opnieuw het op één na grootste speelgoedbedrijf ter wereld. Enkel Mattel doet nog beter. De Scandinaviërs zijn al enkele jaren bezig met promotie via games en nu dus een volledige film. Terwijl andere speelgoedmakers het bijzonder lastig hebben, zag LEGO de verkoop vorig jaar met 13 procent toenemen. We vermoeden dat ze in 2014 een minstens even grote groei zullen zien.

“Ik ben het zo beu dat mensen altijd over Apple spreken als het grote succes, het genie aan de top. LEGO begrijpt de kracht van een idee”, zegt David C. Robertson, de auteur van een studie over LEGO. “Kleine vernieuwingen en een laag risico, dat is niet te kloppen.”

4. The Simpsons LEGO

Nog zo’n voorbeeld van product placement en reclame voor de nieuwe film: LEGO is zo hip dat iedereen wil meedoen. Het nieuwe seizoen van The Simpsons bevat zelfs een volledige aflevering waarin de bekendste familie van Amerika uit LEGO-blokjes bestaat. In de 550ste episode ontdekt Homer dat heel Springfield in LEGO is veranderd. Hij moet op zoek naar een manier om weer thuis te geraken. Onlangs was er ook een reclameblok te zien dat door LEGO met steentjes was opgemaakt. Wedden dat veel kijkers nadien zin hebben om de LEGO-film in de bioscoop te gaan bekijken?

5. Bewust niet met Kerstmis

Verschillende sets uit de film zullen in de winkel liggen. Maar waarom kiest LEGO dan niet voor de maand december, de beste periode om veel speelgoed te verkopen is toch Kerstmis? Vreemd genoeg kiezen ze voor februari, de maand die officieel bekend staat als de slechtste in de filmwereld. Het Deense bedrijf heeft er echter bewust voor gekozen. Naar eigen zeggen hebben ze die extra PR niet nodig tijdens de feestdagen. Dan verkopen ze meer dan genoeg, maar in februari zit er een gat dat ze graag willen opvullen. Ook hier zit dus een goed uitgedachte strategie achter.

Een nadeel voor vele ouders is de kostprijs van LEGO. Plastic kost minder dan 1 dollar per kilo, maar tegen de tijd dat het verwerkt is in een LEGO-set is het 75 dollar waard.

6. Soundtrack nu al hit op YouTube

Nog voor de film uit is, kent iedereen de soundtrack. Niet omdat LEGO er een radiohit van wou maken, maar op YouTube wordt Everything Is Awesome heel goed bekeken.

7. Film zal veel volwassenen lokken

De LEGO Movie is een animatiefilm en dus verwacht je vooral jeugdige bezoekers. Maar deze keer zullen ouders er niet veel moeite mee hebben om hun kinderen naar de bioscoop te vergezellen. Vooral bij mensen van rond de veertig jaar was LEGO zowat het belangrijkste speelgoed uit hun jeugdjaren. Er bestaat zelfs een Engelstalige naam voor volwassenen die nog graag met LEGO-blokken spelen: AFOLs (Adult Fans Of Lego).

8. Cijfers waarvan je achterover valt

De LEGO-cijfers in de film waren al indrukwekkend, maar wat denk je van LEGO in het dagelijkse leven?

  • Er zijn 86 Lego-blokjes voor iedere persoon op Aarde.
  • Per seconde worden zeven LEGO-sets verkocht.
  • LEGO is het grootste bandenbedrijf ter wereld: jaarlijks maken ze 400 miljoen banden voor hun wagentjes. Iets waar Michelin of Pirelli alleen maar van kunnen dromen.
  • En de toekomst oogt nog mooier, want de Chinezen hebben LEGO ontdekt. Later dit jaar zou de eerste LEGO-fabriek van China worden gebouwd.

9. Rijkste man van Denemarken zit achter de film

De naam Kjeld Kirk Kristiansen zegt je misschien niet veel, maar hij is momenteel de rijkste man van Denemarken. Hij is de kleinzoon van Ole Kirk Kristiansen, de oprichter van LEGO, die het woordje vormde met een combinatie van de Deense woorden ‘leg godt’, wat betekent ‘speel goed’. Hij haalde het idee bij een Engelsman en begon de plastic blokken in de jaren 50 te gebruiken.

10. Kans om LEGO wat vrouwelijker te maken?

LEGO heeft nood aan wat feministische inbreng, want liefst 86 procent van de figuurtjes zijn mannelijk. Toen LEGO in 2012 de collectie Friends uitbracht, kreeg het bedrijf zware kritiek te slikken door de roze kleur, de lichaamsbouw en de kapsels van de meisjesfiguren. Ook het bestuur van LEGO is overwegend mannelijk en bestaat uit 2 vrouwen tegenover 23 mannen.

11. Achtervolgd door Batman

Twee acteurs die meewerkten aan de film, komen voor de zoveelste keer in hun carrière in contact met Batman. Voor Morgan Freeman is het al de vierde keer dat hij in een film meespeelt waarin Batman wordt opgevoerd. Liam Neeson is ook al aan zijn derde film toe.

Gesponsorde artikelen