11 trucjes die eventbedrijven gebruiken om jou de meest waanzinnige beleving ooit te bezorgen

Ben je een millennial? Dan is de kans groot dat je liever naar een concert gaat, dan een album koopt. Dat zegt een onderzoek van Eventbrite. En nu millennials stilaan de arbeidsmarkt veroveren, evolueren we steeds meer naar een zogenaamde Experience Economy. Dat is een economie waar belevingen veel beter verkopen dan fysieke goederen. Veel eventbedrijven beseffen dat en halen alles uit de kast om jou naar hun event te lokken. Hier zijn 11 trucjes die ze toepassen om jou de meest waanzinnige beleving ooit te bezorgen.

1. Augmented en virtual reality

Twee woorden: Pokémon GO. Het wereldwijde succes van het spel betekende een aardverschuiving voor eventorganisatoren. Via augmented of virtual reality kunnen ze al je fantasieën waarmaken: kijken naar een gastoptreden van de overleden Tupac Shakur, je lievelingsauto in 3D samenstellen tijdens het Autosalon of op Pukkelpop in 360°-view zien wat er backstage gebeurt. Het is allemaal mogelijk.

2. Nooit meer wachten op je drankje

Als millenial ben je het beu om lang op je eten of drinken te wachten. Daarom gaan eventbedrijven meer en meer in zee met apps zoals Tsjing. Het werkt poepsimpel. Je kiest je favoriete eten of drinken uit een digitaal menu. Dan verstuur je de selectie naar de bar of keuken en betaal je direct je order. Allemaal via Tsjing. Afhankelijk van het event brengen ze het daarna tot bij jou of kan je het afhalen. Als dat niet makkelijk is.

3. Je kan direct zeggen wat er fout loopt

Is je drank te lauw, staat de muziek te stil of valt een dronkaard je lastig? Dankzij sociale media en verschillende apps op je smartphone kan je de organisatie onmiddellijk verwittigen als er iets misloopt. En dan doen ze er ook direct iets aan, want een slechte review op Facebook vermijden ze als de pest.

4. Mysteries en geheimen zijn populair

Heb je al eens gehoord van zogenaamde escape rooms? Het concept is vrij eenvoudig: je wordt opgesloten in een escape room en je moet binnen een bepaalde tijd zien te ontsnappen door allerlei raadsels en puzzels op te lossen. Het concept is razend populair bij millenials en bewijst dat events en mysterie een echte match vormen. Of waarom denk je dat je op Pukkelpop geheime kamers in de toiletten vindt?

5. Brand ambassadors everywhere

Brand ambassadors zijn mensen waarmee jij je identificeert, zoals een goede vriend of je favoriete BV, die (subtiel) reclame maken voor een event. Maar ook jij bent voor eventbedrijven een brand ambassador: je krijgt bijvoorbeeld een gratis ticket als je 5 vrienden overtuigt om ook te komen. Het is één van de krachtigste marketingtools die er zijn.

6. Eventbedrijven willen alles van je weten

Giphy

Het internet weet alles over jou. En eventbedrijven maken daar graag gebruik van. Aan de hand van alles dat over jou te vinden is, kunnen ze, via data mining, een eventbeleving op maat maken. Ze gaan bijvoorbeeld op basis van jouw muziekinteresses en bepaalde algoritmes aanraden welke bands je zeker moet zien tijdens een festival. Een app geeft je zelfs een gepersonaliseerd schema, zodat je zeker niets hoeft te missen.

7. Back to nature

Outdoor events (denk maar aan zowat alle populaire festivals) zijn populairder dan ooit. Logisch, want millennials houden van de natuur en de frisse buitenlucht. Ook al is een event indoor, de organisatoren gaan extreem veel moeite doen om zo veel mogelijk natuur en groen te verwerken in hun setting. Zo krijg je tenminste het gevoel dat je buiten bent.

8. Sustainability is king

Duurzaamheid is geen optie meer. Voor jou als millennial is het een basisvereiste. Evenementen die bergen afval achterlaten, zijn niet meer aan jou besteed. Dat is ook eventbedrijven opgevallen, of denk je dat het toevallig is dat je plots zoveel ambachtelijk en biologisch voedsel tegenkomt op festivals? Of wat dacht je van de nieuwste insectenburger?

9. Beelden zeggen meer dan woorden

Photo- en videobooths zijn niet meer weg te denken bij events. Het is een handige marketingtruc van de organisators: je maakt de coolste foto’s voor op Facebook of Instagram, en maakt zo reclame voor het event bij al je vrienden en volgers.

10. Relax

Altijd al eens yoga of aerobics willen proberen? Of een sessie mindfulness? Of het nu op een festival is of op een stijve bedrijfsbijeenkomst, de kans is groot dat je er een inleidende sessie kan volgen. De populariteit van die sessies bewijst dat eventbedrijven ook innovatief kunnen zijn door gewoon eens out of the box te denken.

11. You’re the boss

Giphy

Events zijn niet bang om jou de volledige controle te geven: jij bepaalt hoe je dag eruit ziet. Ze bieden bijvoorbeeld tegelijkertijd verschillende soorten sessies, optredens of activiteiten aan, elk gericht op een specifieke interesse. En jij plant dan helemaal zelf je eigen dag via een gepersonaliseerde app.

Heb je een eventbedrijf of ben je geïnteresseerd om mee te stappen in de Experience Economy en je klanten de meest waanzinnige beleving ooit te bezorgen? Schrijf je dan zeker in voor het event for event agencies van Living Tomorrow. Het is volledig gratis en je leert er alles over hoe je innovaties gebruikt om van jouw event een nóg groter succes te maken. Inschrijven kan hier.

Meer
Lees meer...