Het was altijd een droom om grafisch ontwerper te worden! Je doet je werk nog steeds graag, maar het durft wel eens botsen, in de communicatie bijvoorbeeld. 😉 Hier zijn 13 probleempjes waar grafische ontwerpers mee te maken krijgen (en altijd een oplossing voor vinden):
1. Je krijgt een opdracht die écht niet onduidelijker kan
“Sorry, ik heb het niet helemaal begrepen, denk ik.”
2. Om dan de commentaar te krijgen: “Dat is niet wat ik bedoelde!”
“Oei, wat bedoel je dan wél?”
3. En dan vragen klanten of je niet gewoon iets anders kan proberen
Alsof je geen andere klanten hebt, of zo.
4. Ze vinden jouw versie van het nieuwe logo veel te duur omdat het ‘gewoon letters’ zijn
No comment.
5. En ze willen niet begrijpen dat het lelijk is als hun logo 3/4 van de pagina vult
Ah ja, heel schoon.
6. Klanten verwachten dat je élke seconde je mail checkt
Maar echt élke seconde hé.
7. Want als je dat niet doet, bellen ze jou met de vraag: “Heb je mijn mail al gelezen?”
Neen! Hallo!
8. En ze willen natuurlijk dat je de dag zélf nog resultaat levert
Met als kers op de taart: “Zolang kan dat toch niet duren?”
9. Terwijl ze 23 keer vragen om het design nog eens bij te werken
#24: “Kan het nog wat meer naar rechts?”
10. Er zijn ook klanten die jouw ontwerp gewoon zelf aanpassen … in Paint
“Zo, ik heb het even ‘bewerkt’.”
11. Dan is er nog het financiële: je wordt te weinig betaald voor al het werk dat je levert