Nope, vliegen is helemaal niet zo onveilig als sommige mensen denken. Maar ja: er zijn ook dingen die het vliegtuigpersoneel expres verzwijgt, zodat we geen schrik krijgen. Dit zijn 19 geheimpjes die ze ons nooit zullen vertellen … en die je misschien ook niet écht wil weten. Brrrr.
1. Vliegtuigmaatschappijen doen alsof de vlucht langer duurt dan echt het geval is … om op tijd te zijn
Dus als je te laat vertrekt en toch op tijd aankomt, is dat niét omdat de piloot wat harder op zijn ‘gaspedaal’ geduwd heeft.2. Het is niet omdat je met een grote maatschappij vliegt, dat je piloot superveel ervaring heeft
Maar je kan ‘m natuurlijk wel vertrouwen.3. En yup: piloten doen écht een dutje (of twee) tijdens het vliegen
Volgens verschillende rondvragen bij piloten valt bijna de helft van hen weleens in slaap tijdens een passagiersvlucht …
4. Naar het schijnt is er wel altijd IETS kapot op een vliegtuig …
Volgens sommige bronnen zouden er zelfs richtlijnen zijn die zeggen hoeveel schroeven er mogen ontbreken … Maar het goeie nieuws is dat het meestal om kleine dingen gaat: leeslampjes, de koffiezet, … Plus: de grotere dingen hebben meestal een back-up of twee.5. Het is niet uitzonderlijk dat de bliksem een vliegtuig treft
Er wordt geschat dat een passagiersvliegtuig gemiddeld om de één à twee jaar door de bliksem wordt getroffen. Maar no worries: echt gevaarlijk is dat niet, soms voel je het zelfs niet eens. Dat komt omdat de bliksem weggeleid wordt via de metalen ‘huid’ van het vliegtuig.6. En bij erge turbulentie kan een vliegtuig tot 30 meter in hoogte afwijken
Maar: dat heb je waarschijnlijk nog nooit meegemaakt, want erge turbulentie is echt zeldzaam.7. Op grote hoogte heb je maar 15 à 20 seconden om je zuurstofmasker op te zetten voor je flauwvalt
Daarom is het belangrijk dat je eerst je eigen masker opzet, en pas daarna dat van je kinderen.8. En de zuurstofmaskers leveren slechts 15 à 20 minuten zuurstof
Maar wees gerust: normaal gezien is dat meer dan genoeg tijd voor de piloot om je weer naar een normale hoogte te brengen, waar je normaal kan ademen.9. Plus: er zijn mensen die de reddingsvesten van onder hun stoel stelen
Uiteraard checkt het vliegtuigpersoneel de reddingsvesten aan het begin van elke dag, maar niet altijd als er meerdere vluchten per dag zijn … Check dus toch maar eens voor de zekerheid of er een onder jouw stoel ligt.10. Het water in een vliegtuig is gewoon vuil
Omdat de opslagtanks van het water amper schoongemaakt worden, zo blijkt. En ook de koffie en thee op een vliegtuig worden met dat water gemaakt … ’t Is maar dat je het weet.11. En dan zwijgen we nog over de klaptafeltjes …
Het is blijkbaar geen uitzondering dat baby’s ververst worden op die tafeltjes in plaats van op het toilet. Ahum.12. De koptelefoons in de plastieken zakjes zijn helemaal niet nieuw
Ze worden van het vliegtuig gehaald, een beetje ‘schoongemaakt’ en dan terug in een plastieken zakje gestopt. Tja.13. En nee: de kussens en dekentjes worden niet al te vaak gewassen
Ze worden na een vlucht meestal gewoon weer opgeplooid en eventueel in een plastieken zakje gestopt. Brrrr.14. Het vliegtuigpersoneel gebruikt wél vaak gsm’s
Maar dat wil niet zeggen dat jij het ook mag doen. Als er te veel elektronische apparaten gebruikt worden, kan de piloot immers foutieve informatie doorkrijgen, bijvoorbeeld over de hoogte van het vliegtuig.15. En ze kunnen de toiletten openen … langs de buitenkant
Gewoon het klepje van het ‘niet roken’-bordje op de deur opheffen, en ze kunnen de deur openen. Voor de veiligheid natuurlijk, en het gebeurt quasi nooit. Maar toch: het kan!16. Er vliegt elke dag wel een vogel in een vliegtuig
Meestal zonder gevolgen voor het vliegtuig zelf. Maar de arme beestjes … 🙁17. De vliegtuigreis van een huisdier is écht niet aangenaam
Uiteraard worden de dieren zo goed mogelijk verzorgd, maar aan sommige dingen kan je gewoon niks veranderen. Het geluid in de laadruimte is bijvoorbeeld oorverdovend.18. De lichten worden tijdens een nachtelijke landing gedimd om je voor te bereiden op een evacuatie
Want dan kunnen je ogen zich al aanpassen aan de donkere omstandigheden.19. En bij regenweer landt de piloot soms opzettelijk iets harder
Als er veel water op de landingsbaan staat, moet hij namelijk harder landen om aquaplaning te vermijden.
Bronnen: Distractify, Huffington Post, NextShark, Ranker, Telegraph